Data publikacji: 2008-05-08

Płyn chłodniczy, jakie ma właściwości, czy chroni silnik i poprawia eksploatację?

Płyn chłodniczy, jakie ma właściwości, czy jest szkodliwy dla jednostki napędowej, w jakiej temperaturze zamarza, na co zwrócić uwagę przy wyborze...

Kolory a właściwości

Dostępne na rynku płyny do chłodnic, oprócz odmiennych technologii stosowanych dodatków antykorozyjnych, różnią się także kolorem. Od lat 90-tych ubiegłego wieku, kiedy producenci zaczęli powszechnie stosować dodatki barwiące do płynów i koncentratów powstało trwające do dziś zamieszanie związane z „kolorystyką” tych płynów.

Rodzaje płynów chłodzących

Płyny chłodzące, poza wodą, zawierają w swoim składzie glikol etylenowy lub propylenowy oraz dodatki przeciwkorozyjne. Praktycznie mogą one mieć ten sam kolor, ale zawierać inny pakiet inhibitorów korozji. Większość tradycyjnych płynów ma kolor „zgniło” zielony lub „brudno” niebieski. Płyny te, bazujące na nieorganicznych dodatkach antykorozyjnych (typ IAT), wytwarzają bardzo szybko warstwę ochronną na elementach wewnętrznych układu chłodzenia i zabezpieczają przed niszczącym działaniem korozji. Dodatki te w czasie eksploatacji ulegają naturalnemu zużyciu, co powoduje konieczność wymiany płynu co 2 lata.

Nowy typ płynów określanych mianem long life pod względem chemicznym wyraźnie różni się od technologii tradycyjnej typu IAT. Ta unikalna technologia (OAT) zawiera pakiet dodatków oparty na kwasach organicznych chroniący układ przez korozją. Producenci najczęściej barwią te płyny na kolor czerwony, różowy lub pomarańczowy. 

Serwisy autoryzowane korzystają przede wszystkim ze specyfikacji i wymagań producentów OEM, którzy dodatkowo stosują jasno określone kolory rożnych typów płynów w celu uniknięcia pomyłki przy obsłudze serwisowej. 

Należy podkreślić, że wielu producentów stosując różne kolory do identyfikacji swoich produktów, często traktuje to jako wybieg marketingowy w celu tzw. „zmylenia przeciwnika” i stosowania tylko konkretnej marki. To powoduje, że na rynku detalicznym spotykane płyny w technologii OAT mają kolor od czerwonego poprzez różowy i fioletowy, a nawet bezbarwny. Niejednokrotnie są to kolory opalizujące zmieniające barwę pod wpływem kąta padania światła. 

Czy płyny można mieszać? Inhibitory a kolor

Nie ma jasnych reguł, decydujących, że kolor jest jedynym wyznacznikiem określonego typu płynu. W związku z tym można hipotetycznie wysnuć wniosek, że dodatkowym powodem zabarwienia płynów do chłodnic mogą być przede wszystkim względy bezpieczeństwa. To one wymogły na producentach (poza skażeniem bitreksem) stosowanie barwnika zniechęcającego do przypadkowego spożycia. 

Dla właścicieli pojazdów i doradców serwisowych obsługujących mieszane parki samochodów kolor płynu stanowić może pierwszy wskaźnik co do zastosowanego pakietu dodatków. Pamiętajmy o tym, że barwa płynu niekoniecznie oznacza, jaki rodzaj inhibitora jest zastosowany. Należy w tym przypadku przeczytać informacje na etykiecie, bo tak naprawdę jest to jedyne miejsce, gdzie taka informacja jest podana. 

Mimo że producenci najczęściej dopuszczają w przypadkach awaryjnych stosowanie maksymalnie 10% objętości dolewki przy mieszaniu płynów o innych typach dodatków, to wynikłe różnice w ochronie antykorozyjnej wymagają znacznej zmiany w procedurach stosowanych do obsługi systemów chłodzenia w serwisach. 

Przeczytaj także:

CMR - międzynarodowy list przewozowy, konwencja, dane, kto wystawia?

Unia Europejska chce podnieść DMC na kategorię B do 4250 kg...

Jak i gdzie zmierzyć bieżnik opony, miernik głębokości, prawidłowe zużycie...

Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy, przewoźnik czy kierowca?

Ford Truck z rekordowymi wzrostami sprzedaży w 2022 roku!