Data publikacji: 2023-01-31
, autor: Jakub Olkowski

Unia Europejska chce podnieść DMC na kategorię B do 4250 kg...

Unia Europejska chce wzrostu dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) z 3,5 tony do 4250 kg na kat. B. Jeśli pomysł zostanie zatwierdzony, zmiany wejdą jeszcze w 2023 roku...

Unia Europejska chce podnieść DMC na kategorię B do 4250 kg...

Prawo jazdy kategorii B, aktualna DMC 3,5 tony

Zgodnie z aktualnym prawem o ruchu drogowym kategoria B pozwala na kierowanie pojazdami osobowymi, dostawczymi i ciężarowymi o DMC nieprzekraczającej 3500 kg oraz motocyklami o pojemności do 125 ccm (jeśli posiadamy kat. B od co najmniej 3 lat). Ponadto możemy ciągnąć przyczepę zarówno lekką (do 750 kg), jak i ciężką. W tym ostatnim przypadku masa "zestawu" nie może przekroczyć 3,5 tony, a ciężar przyczepy "ciężkiej" nie może być większy niż pojazdu holującego.

Jeśli w naszym prawie jazdy posiadamy kod 96, DMC auta z przyczepą może wynieść 4250 kg. Warto przy tym wspomnieć, że stosunek masy auta do masy przyczepy nie może być mniejszy niż 1,33:1.

Zdając uprawnienia na prawo jazdy kat. B+E możemy prowadzić auto z przyczepą o DMC nawet do 7000 kg (3500 kg samochód oraz 3500 kg przyczepa), tutaj także samochód nie może być lżejszy od przyczepy.

Nowy pomysł UE, 4250 kg

Ostatnio w temacie limitów masy na kategorię B, Komisja Europejska wyszła z ciekawymi propozycjami zmiany. Jeśli projekt zostanie przyjęty, limit DMC dla kategorii B zostanie podniesiony z 3,5 tony do 4,25 tony. To oznacza, że wiele pojazdów specjalistycznych lub dostawczych wyposażonych w takie urządzenia jak żuraw, winda czy agregat będzie mogło legalnie poruszać się na bardziej dostępną kategorię B. Zmiany, jeśli zostaną przyjęte, mają obowiązywać w całej Unii Europejskiej. Wspomina się, że w życie mogą wejść jeszcze w 2023 roku. Podobną datę podaje niemiecki automobilklub ADAC.

Najprawdopodobniej zostaną utrzymane dotychczasowe limity 2500 kg dla licencji i tachografu. Ta pierwsza już obowiązuje, natomiast tachograf dla DMC 2500 kg zacznie być obowiązkowy już za trzy lata.

Naszym zdaniem

Pozytywnym jest, że powyższe zmiany mają obowiązywać każdy rodzaj napędu w autach na kategorię B. Dzięki temu elektryki mają szansę zwiększyć zasięg poprzez dodatkowy akumulator (co przy obecnej infrastrukturze może mieć kluczowe znaczenie), a ponadto będzie można prowadzić pewne typy wspomnianych wcześniej pojazdów, których konstrukcja tylko nieznacznie przekracza 3500 kg. Także wobec niedoborów kierowców na wyższe kategorie, omawiane propozycje mogą wydawać się sensownym rozwiązaniem.  Na marginesie: prognozujemy, że przy stosunkowo niewielkim wzroście zużycia paliwa, niewiele cięższe konstrukcje, ale przewożące 750 kg więcej, pozwolą nie tylko zoptymalizować procesy transportowe, ale i zminimalizować ślad węglowy.

Przeczytaj także: 

CMR - międzynarodowy list przewozowy, konwencja, dane, kto wystawia?

Co to jest TIR? Karnet, konwencja, operacja, wyłączenia

Jak i gdzie zmierzyć bieżnik opony, miernik głębokości, prawidłowe zużycie...

Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy, przewoźnik czy kierowca?

Ford Truck z rekordowymi wzrostami sprzedaży w 2022 roku!