Data publikacji: 2023-01-26

Jak i gdzie zmierzyć bieżnik opony, miernik głębokości, prawidłowe zużycie...

Jak zmierzyć głębokość bieżnika opony? Dopuszczalna głębokość bieżnika w Polsce, jaka jest minimalna głębokość, gdzie mierzyć?

Jak i gdzie zmierzyć bieżnik opony, miernik głębokości, prawidłowe zużycie
Gdzie mierzyć głębokość bieżnika
Gdzie mierzyć głębokość bieżnika

Jaka powinna być głębokość bieżnika opony?

Prawo o ruchu drogowym określa minimalną głębokość bieżnika opony dla wszystkich pojazdów w Polsce - 1,6 mm. Nie dotyczy to autobusów, dla których minimalna wysokość bieżnika to 3 mm. Poruszanie się pojazdem poniżej tych wartości jest nie tylko nieodpowiedzialne, ale także niebezpieczne. Przede wszystkim w czasie deszczu lub przy padającym śniegu zwiększamy prawdopodobieństwo poślizgu pojazdu i utratę nad nim kontroli. Jakie znaczenie ma to przy DMC pojazdu 40 ton, nie trzeba chyba wspominać.

Co grozi za poruszanie się ze zużytymi oponami?

Wraz z wprowadzeniem nowego taryfikatora mandatów we wrześniu 2022 roku, maksymalna kara za poruszanie się pojazdem ze zużytymi oponami wzrosła z 500 do 3000 zł,  jeśli policjant zastosuje art. 97 k.w., "wykroczenie przeciwko innym przepisom", ale to sytuacja ekstremalna. Ponadto policjant może w skrajnych sytuacjach zabrać dowód rejestracyjny pojazdu.

Warto wspomnieć, że taryfikator przewiduje także kary za używanie opon z umieszczonymi na nich trwale elementami przeciwślizgowymi (100 zł) oraz używanie łańcuchów przeciwślizgowych na drodze niepokrytej śniegiem (100 zł). Karane jest także poruszanie się pojazdem, którego opony wystają poza obrys nadwozia.

Wskaźnik/miernik grubości TWI - co to jest, gdzie znaleźć?

Głębokość bieżnika należy mierzyć w głównych rowkach opony, wskazanych przez producenta. Niestety nie wszyscy kierowcy i menedżerowie flot zawsze wiedzą, o które rowki chodzi, co powoduje nieprawidłowe pomiary. Większość produkowanych przez Goodyear opon do pojazdów ciężarowych i autobusów posiada wskaźniki zużycia bieżnika (TWI), które ułatwiają zmierzenie pozostającej głębokości bieżnika.

Są to niewielkie wypukłości o wysokości 1,6 mm, umieszczone w głównych rowkach bieżnika. Małe strzałki na ścianie bocznej wskazują położenie wskaźnika. Gdy występ wskaźnika zrówna się z powierzchnią opony, pozostała grubość bieżnika wynosi 1,6 mm i oponę należy wymienić.

Gdzie prawidłowo zmierzyć głębokość bieżnika?

Właściwy pomiar głębokości bieżnika można pokazać na przykładzie opony Goodyear Fuelmax S na oś sterującą. Opona posiada tylko trzy wąskie rowki, w których należy mierzyć głębokość bieżnika. Dwa szerokie rowki wewnętrzne nie posiadają bieżnika pełnej wysokości i tym samym nie nadają się na punkty pomiarowe. Jest to efekt rozwiązania o nazwie Goodyear IntelliMax, zastosowanego w tych oponach dla zmniejszenia oporów toczenia.

Specjalna metoda produkcji powoduje, że część profilu bieżnika pojawia się dopiero w miarę zużywania się opony. Na początkowym etapie eksploatacji, opona posiada oryginalny profil z trzema wąskimi rowkami głównymi dla optymalnej sprawności i niskiego oporu toczenia. Po zużyciu około 50% bieżnika pojawia się ukryty bieżnik z pięcioma odrębnymi rowkami. Po zużyciu około 75% pozostają jeszcze cztery żebra, zapewniające dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Natomiast w przypadku opon na oś napędzaną Fuelmax D oraz opon na oś sterującą Kmax S, głębokość bieżnika można mierzyć na wszystkich czterech rowkach. Jednak w przypadku opony Kmax S pomiar należy wykonywać od najniższego punktu rowków bieżnika, ponieważ posiadają one specjalny kontur. W przypadku opon na oś napędzaną Kmax D tylko dwa zewnętrzne rowki obwodowe nadają się do pomiarów. Mierzenie głębokości w rowkach o kształcie litery V może dawać błędne wyniki.

Goodyear wydał specjalną broszurę informującą o miejscach, w których należy mierzyć głębokość bieżnika.

Jak zmierzyć głębokość bieżnika opony?

Skoro wiemy, że opona wraz z postępującym zużyciem bieżnika traci swoje właściwości w zakresie odprowadzania wody oraz wiemy, że większość opon wyposażonych jest we wskaźnik TWI, zastanówmy się, czy są jeszcze alternatywne sposoby pomiaru? Głębokość bieżnika możemy zmierzyć za pomocą suwmiarki oraz specjalnymi wskaźnikami (głębokościomierze) dostępnymi w handlu. Niekiedy jednak suwmiarka może nie mieścić się w nadkolu, wówczas, w przypadku opon osi przedniej możemy maksymalnie skręcić koła pojazdu, uzyskując dostęp. W przypadku, kiedy bieżnik ma wartość mniejszą od zalecanego, należy dokonać wymiany opon na nowe.

Trzeba pamiętać, że w przypadku kolizji czy wypadku drogowego, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania lub pokrycia kosztów naprawy, jeśli okaże się, że nie posiadamy prawidłowej grubości szczytu bieżnika.

Odradzamy także próby pomiaru głębokości bieżnika za pomocą linijki, natomiast dobrze, gdyby pomiary dokonywać w kilku miejscach jednej opony. Zdarza się, że w wyniku niesprawności elementów zawieszenia lub gwałtownych hamowań w pojazdach bez ABS, ogumienie nie zużywa się równomiernie.

Zużycie boków opony

Prawo o ruchu drogowym przewiduje także kary nie tylko za niewystarczającą wysokość bieżnika, ale również zły stan ogumienia. Co to oznacza? Wszelkie uszkodzenia na ścianie bocznej opony, wyrwy, pęknięcia wzdłużne, wyrwane kostki bieżnika, odkształcenia czy "bąble" wykluczają opony pojazdów z dalszego ruchu. Opony pojazdów ciężarowych najczęściej mają ciśnienie 5-9,5 bara, czasem nawet więcej. Nietrudno przewidzieć, co się stanie z uszkodzoną oponą, jeśli ponownie wjedziemy lub przytrzemy nią krawężnik albo wysepkę w trasie.

Dlatego kontrola stanu ogumienia, podobnie jak dokręcenia jego śrub, powinny odbywać się przynajmniej przed każdą dłuższą trasą.

Ile kosztują opony do samochodu ciężarowego?

Wszystko zależy od tego, czy są nowe, czy bieżnikowane, do pojazdu ciężarowego o DMC 12, 16, 24 lub 40 ton, do pojazdu ciężarowego używanego w terenie lub na szosach, nie ma złotego środka. Najlepiej zobacz w naszej wyszukiwarce opon!!!

Przeczytaj także: 

CMR - międzynarodowy list przewozowy, konwencja, dane, kto wystawia?

Co to jest TIR? Karnet, konwencja, operacja, wyłączenia

Rosjanie czyszczą chipy. Brakuje kart do tachografu...

Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy, przewoźnik czy kierowca?

Co to jest europaleta, jakie wymiary ma podstawowa paleta, EPAL