Data publikacji: 2023-02-06
, autor: Jakub Olkowski

Co to jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu (dmc), przekroczenia, ile wynosi?

Czym jest dopuszczalna masa całkowita pojazdu, samochodu, zespołu pojazdów? Co grozi za przekroczenia dmc w Polsce? DMC, a ładowność pojazdu...

DMC dopuszczalna masa całkowita

Co to jest dopuszczalna masa całkowita DMC?

Dopuszczalna masa całkowita DMC pojazdu to maksymalny ciężar pojazdu wraz z ładunkiem, na jaką został homologowany. A więc jeden z parametrów składowych określających zbiór warunków technicznych pojazdów, aby był on dopuszczony do ruchu.

DMC / dmc to skrót pojęcia dopuszczalna masa całkowita, bardzo często wykorzystywanego w przepisach ruchu drogowego.

Co to jest dopuszczalna ładowność pojazdu?

Dopuszczalna ładowność pojazdu - pod tym pojęciem kryje się maksymalna masa ładunku, który możemy umieścić, aby nie przekroczyć dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub zespołu pojazdów. A więc dopuszczalna ładowność to masa całkowita pomniejszona o masę własną pojazdu.

Jaka jest dopuszczalna masa całkowita DMC w Polsce?

Największą masą, z jaką można poruszać się legalnie po naszych drogach bez dodatkowych pozwoleń i zgłaszania jako przejazd ponadnormatywny, jest 40 ton w przypadku zespołu pojazdów składającego się z ciągnika siodłowego (2- lub 3-osiowego) i trzyosiowej naczepy oraz 44 tony w przypadku podobnego zestawu (ciągnik 3-osiowy) w transporcie kombinowanym.

Samochód ciężarowy na kategorię B, B+kod 96, B+E

Warunki techniczne pojazdów oraz DMC w odniesieniu do praw jazdy kategorii B, B+E, B+kod 96 obrazuje poniższa tabela:

Warunki techniczne pojazdu

Dopuszczalna masa całkowita (DMC)

Samochód dostawczy/ciężarowy solo

Do 3,5 t

Samochód dostawczy/ciężarowy z przyczepą lekką (do 750 kg)

Do 3,5 t

Samochód dostawczy/ciężarowy z przyczepą ciężką (masa przyczepy nie może przekroczyć masy auta)

Do 3,5 t

Samochód dostawczy/ciężarowy z przyczepą lekką lub ciężką (masa przyczepy nie może przekroczyć masy auta, stosunek masy auta do przyczepy nie może być mniejszy niż 1,33:1)

Do 4,25 t (prawo jazdy kat. B + kod 96)

Samochód dostawczy/ciężarowy z przyczepą lekką lub ciężką (masa przyczepy nie może przekroczyć masy auta)

Do 7 t (prawo jazdy kat. B+E)

Pojazd ciężarowy C, C+E, autobus D, D+E

DMC pojazdów ciężarowych i autobusów, powyżej kategorii B prawa jazdy obrazuje poniższa tabela:

Warunki techniczne pojazdu

Dopuszczalna masa całkowita (DMC)

przyczepa jednoosiowa

10 t

przyczepa z jedną osią centralną

11 t

dwuosiowy pojazd samochodowy lub dwuosiowa przyczepa

18 t

dwuosiowy pojazd samochodowy zasilany paliwem alternatywnym (np. wodór, CNG, LNG, prąd elektryczny)

19 t

autobus dwuosiowy

19,5 t

przyczepa z liczbą kół większą niż dwa

24 t

trzyosiowy pojazd samochodowy

25 t

pojazd samochodowy trzyosiowy z kołami osi napędzanych "na bliźniakach"

26 t (limit nacisku na każdą oś to 9,5 t)

autobus przegubowy trzyosiowy

28 t (29 t zasilany paliwem alternatywnym)

zestaw pojazdów mających łącznie trzy osie

28 t

pojazd samochodowy o liczbie osi powyżej trzech

32 t

pojazd samochodowy czteroosiowy (wywrotka, betoniarka)

34 t

zestaw składający się z pojazdu ciągnika siodłowego o trzech osiach i jednoosiowej przyczepy lub naczepy

35 t

zestaw składający się z trzyosiowego ciągnika siodłowego z osią napędową z kołami bliźniaczymi i zawieszeniem pneumatycznym oraz naczepy jednoosiowej

36 t

zestaw składający się z dwuosiowego pojazdu samochodowego z kołami bliźniaczymi i zawieszeniem pneumatycznym tylnej osi oraz przyczepy jednoosiowej

36 t (limit nacisku na każdą oś to 9,5 t)

zestaw składający się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy

36 t

zestaw składający się z dwuosiowego ciągnika i dwuosiowej naczepy z rozstawem nie większym niż 1,8 m

36 t

zestaw składający się z dwuosiowego ciągnika z kołami bliźniaczymi i zawieszeniem pneumatycznym tylnej osi, a także dwuosiowej naczepy z rozstawem osi pow. 1,8 m

38 t

zestaw składający się z ciągnika siodłowego o dwóch lub trzech osiach oraz trzyosiowej naczepy

40 t

zestaw składający się z trzyosiowego ciągnika siodłowego oraz trzyosiowej naczepy, przewożącego w transporcie kombinowanym kontener ISO

44 t


Jakie służby mają prawo skontrolować w Polsce DMC pojazdu?

Pomiar wagi pojazdu może być przeprowadzany w Polsce przez następujące organy, uprawnione do kontroli masowej:

  • Inspekcja Transportu Drogowego,
  • policja,
  • straż graniczną,
  • służba celna,
  • pracownicy zarządcy drogi, po której się poruszamy.


Co grozi za przekroczenie DMC w Polsce?

W Polsce poruszając się pojazdem cięższym niż DMC wpisana w dowód rejestracyjny narażamy się na odpowiedzialność finansową. Grożą za to kary zależne od masy pojazdu. Dla pojazdów ciężarowych, które mają dopuszczalną masę całkowitą pomiędzy 2,5 do 3,5 tony, kara wyniesie 500-2000 zł. W przypadku pojazdu od 3,5 t do 12 t taryfikator przewiduje od 500 zł do 5000 zł. Pojazdy powyżej 12 t, ale do 40 ton mogą otrzymać karę od 1000 zł do 10000 zł. Jeśli przewoźnicy poruszają się po drogach pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia lub przekraczając jego postanowienia, musimy liczyć się z karą nawet 15000 zł.

W dużej części kontroli, w wyniku których stwierdzona zostaje przekroczona dopuszczalna masa całkowita, musimy liczyć się z odholowaniem na parking, jeśli nie jest możliwy przeładunek zbyt dużego ciężaru na inny pojazd.

Kto ponosi odpowiedzialność za przeładowany pojazd ciężarowy? O tym pisaliśmy wcześniej, a materiał znajdziecie tutaj.

Przeczytaj także:

CMR - międzynarodowy list przewozowy, konwencja, dane, kto wystawia?

Unia Europejska chce podnieść DMC na kategorię B do 4250 kg...

Jak i gdzie zmierzyć bieżnik opony, miernik głębokości, prawidłowe zużycie...

Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy, przewoźnik czy kierowca?

Ford Truck z rekordowymi wzrostami sprzedaży w 2022 roku!