Data publikacji: 2023-02-07
, autor: Jakub Olkowski

Nowe sankcje dla przewoźników z Białorusi i Rosji

W wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainę od zeszłej jesieni ciągniki siodłowe zarejestrowane na Białorusi i oczywiście w Rosji nie mają prawa poruszać się po krajach Unii Europejskiej. Sankcje okazały się nieskuteczne, łatwe do ominięcia, więc powstał projekt kolejnych...

Sankcje dla kierowców z Białorusi i Rosji

Od zeszłej jesieni białoruskim i rosyjskim ciągnikom nie wolno wjeżdżać na teren Unii Europejskiej, co jest wynikiem sankcji nałożonych za napaść zbrojną na Ukrainę. Jak się okazuje, rozwiązania nie okazały się skuteczne, a przewoźnicy szybko znaleźli sposób na ich obejście. Zastosowano system przepinek naczep z Rosji czy Białorusi, które po przekroczeniu granicy były transportowane za pomocą ciągników zarejestrowanych w krajach UE czy Kazachstanie.

Polska stara się o zaostrzenie nieskutecznych przepisów, proponując, aby zakazami objąć nie tylko ciągniki siodłowe, ciężarówki i ciężarówki z przyczepami, ale także naczepy. Władze Polski chcą to włączyć do dziesiątego pakietu sankcji obok zakazu importu białoruskich mebli, gumy, szkła czy mas bitumicznych.

Ograniczenia mogą wejść w życie 24 lutego, czyli symbolicznie, w rocznicę agresji Rosji na Ukrainę. Naszym zdaniem istnieje mała szansa, żeby kolejne przepisy okazały się skuteczne, najprawdopodobniej towary po przekroczeniu granicy zostaną przepakowane na naczepy zarejestrowane w krajach nieobjętych sankcjami UE...

Przeczytaj także:

CMR - międzynarodowy list przewozowy, konwencja, dane, kto wystawia?

Unia Europejska chce podnieść DMC na kategorię B do 4250 kg...

Jak i gdzie zmierzyć bieżnik opony, miernik głębokości, prawidłowe zużycie...

Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy, przewoźnik czy kierowca?

Ford Truck z rekordowymi wzrostami sprzedaży w 2022 roku!