Data publikacji: 2023-02-06
Co oznacza symbol alpejski na oponie ciężarowej? Oznaczenia opon zimowych...
Co oznacza symbol alpejski i M+S na oponie ciężarowej? Oznaczenie opon zimowych M+S, z symbolem alpejskim, w skrócie 3PMSF, oraz z symbolem snowflake. Gdzie muszą być używane oraz które są najlepsze na zimowe warunki, śnieg lub lód?
Oznaczenia opon wielosezonowych i zimowych
W przypadku opon Continental najpopularniejsze są trzy rodzaje oznaczeń opon wielosezonowych i zimowych dla pojazdów ciężarowych i autobusów, przeznaczonych do eksploatacji zimowej. Pierwszym z nich jest M+S, czyli opony całoroczne, ale lepiej radzące sobie na śniegu od opon standardowych. Drugim typem są opony Three-Peak Mountain Snowflake (3PMSF), a więc ogumienie o kształcie bieżnika umożliwiającym lepszą trakcję względem opon M+S, potwierdzoną testami drogowymi. Ostatnim typem są opony typowo zimowe z symbolem płatka śniegu na boku, najskuteczniejsze w każdych warunkach zimowych. Szerzej omówimy to w poniższych akapitach.
Oznaczenie symbol M+S (błoto i śnieg)
Ogumienie oznaczone symbolem "Mud+Snow" M+S określa zdolność do przenoszenia trakcji na błocie pośniegowym i samym śniegu znacznie efektywniejszą , niż oferują opony standardowe. Lepsze osiągi zapewnione zostały dzięki odpowiedniej konstrukcji bieżnika i struktury opony. Oznaczenie M+S nie podlega określonej procedurze testowej.
Opony z symbolem alpejskim, symbol 3PMSF
Opony Three-Peak Mountain Snowflake (3PMSF) zapewniają osiągi zimowe, które są certyfikowane prawnie. Opony te muszą przejść test na zaśnieżonej drodze i wykazać się co najmniej o 25% lepszą trakcją niż standardowa opona wzorcowa. Symbol przypomina płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich.
Opony z symbolem płatka śniegu
Do wszelkich opon sprzedawanych jako zimowe należy podchodzić z pewną rezerwą. Opisane wcześniej opony (M+S oraz 3PMSF) z pewnością mają dużo lepszą przyczepność niż opony standardowe i w wielu warunkach sprawdzą się od nich lepiej.
Jednak w naprawdę trudnych warunkach pogodowych (lód, niska temperatura, błoto pośniegowe) najbardziej skuteczne są opony typowo zimowe oznaczone symbolem płatka śniegu. Nie tylko przewyższają parametrami opony M+S, ale także wymagania dotyczące symbolu "Three-Peak Mountain Snowflake" (3PMSF). Ich rozwój opiera się na wieloletnim doświadczeniu i wiedzy praktycznej nabytej podczas użytkowania ogumienia głównie w krajach skandynawskich znanych z ekstremalnych warunków zimowych.
W jakim okresie i których opon musimy używać w różnych krajach Europy?
W zależności od kraju, po którym się poruszamy, różne są wymagania dotyczące posiadania odpowiednich opon. W zależności od temperatur i rzeźby terenu w niektórych państwach wystarczą okresowo opony M+S, inne wymagają stosowania tych z symbolem 3PMSF a jeszcze inne typowych opon zimowych na osiach napędowych lub na wszystkich.
W niektórych przypadkach można poruszać się na standardowych oponach całorocznych, ale na pewnych odcinkach dróg koniecznym jest stosowanie łańcuchów. Szczegóły znajdziesz w zestawieniu przygotowanym przez markę Continental.
Przeczytaj także:
CMR - międzynarodowy list przewozowy, konwencja, dane, kto wystawia?
Unia Europejska chce podnieść DMC na kategorię B do 4250 kg...
Jak i gdzie zmierzyć bieżnik opony, miernik głębokości, prawidłowe zużycie...
Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy, przewoźnik czy kierowca?
Ford Truck z rekordowymi wzrostami sprzedaży w 2022 roku!