Data publikacji: 2009-12-23

Silnik na metan spalanie, korzyści, budowa

Niedawno informowaliśmy, że Volvo Trucks opracował silnik wysokoprężny zasilany metanem.

Silnik na metan od Volvo Trucks

Silnik na metan budowa, jak to działa?


Rozwiązanie bazuje na silnikach Volvo spełniających normę emisji spalin Euro 5. Dostosowanie jednostki napędowej do spalania gazu polega na zamontowaniu w pojeździe zbiorników na skroplony metan (LNG/LBG) lub metan sprężony (CNG/CBG). Poza tym jednostkę napędową wyposaża się w dodatkowy, odrębny układ zasilania z wtryskiwaczami gazu umieszczonymi w kolektorze dolotowym. Czynnikiem zapalającym mieszankę metanowo-powietrzną jest płomień powstający wskutek samozapłonu niewielkiej dawki oleju napędowego wtryskiwanego do komory spalania. Tak więc olej napędowy służy jedynie do zapłonu mieszanki metanowo-powietrznej.

Sterownik silnika na bieżąco przelicza ilość oleju napędowego i metanu, które mają być spalane w silniku. Stosunek ten jest zmienny i zależny od obciążenia jednostki napędowej, temperatury silnika i temperatury powietrza. Najwyższy udział gazu ma miejsce podczas płynnej jazdy w warunkach ustalonych, np. po autostradzie. Jeżeli gaz się wyczerpie, silnik może kontynuować pracę, spalając tylko olej napędowy.


Silnik na metan spalanie, korzyści

Zdaniem Volvo Trucks zastosowanie mieszanki metanu i oleju napędowego powoduje zwiększenie zasięgu pojazdu o ponad 50% i o 25% zmniejszenie zużycia oleju napędowego. Parametry silnika – moc maksymalna i moment obrotowy są na nie zmienionym poziomie w stosunku do zasilania wyłącznie olejem napędowym. Volvo testuje też silniki spalające mieszankę tzn. kopalnego oleju napędowego i oleju napędowego wyprodukowanego z surowców odnawialnych. 

Istnieją dwa główne czynniki stymulujące coraz większe zainteresowanie rynku samochodami ciężarowymi z silnikami gazowymi. Jednym z tych czynników są niższe koszty eksploatacji wynikające z niskiej ceny metanu, będącego składnikiem gazu ziemnego. Drugi czynnik to mniejsza emisja toksycznych składników spalin.

Przeczytaj także:

CMR - międzynarodowy list przewozowy, konwencja, dane, kto wystawia?

Unia Europejska chce podnieść DMC na kategorię B do 4250 kg...

Jak i gdzie zmierzyć bieżnik opony, miernik głębokości, prawidłowe zużycie...

Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy, przewoźnik czy kierowca?

Ford Truck z rekordowymi wzrostami sprzedaży w 2022 roku!