Data publikacji: 2009-05-16

Silniki diesla OM 651 w dostawczym Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes-Benz wprowadził do modelu Sprinter nowe jednostki napędowe i skrzynie biegów. 
Wprowadzono nowe, 4-cylindrowe silniki wysokoprężne OM 651 spełniające normę Euro 5.

układ korbowo-tłokowy silnika w Mercedesie Sprinterze
nowy model silnika w Mercedesie Sprinterze
Mercedes Sprinter

Silnik OM 651, czyli 2,2 CDI 


Silnik OM 651 o pojemności skokowej 2143 cm³ dostępny w trzech klasach mocy:
210 CDI/310 CDI/510 CDI:
moc 70 kW (95 KM) przy 3800/min, 
maks. moment obrotowy 250 Nm przy 1400-2500/min
213 CDI/313 CDI/413 CDI/513 CDI:
moc 95 kW (129 KM) przy 3800/min,
maks. moment obrotowy 305 Nm przy 1200-2400/min
216 CDI/316 CDI/416 CDI/516 CDI:
moc 120 kW (163 KM) przy 3800/min,
maks. moment obrotowy 360 Nm przy 1400-2400/min.

Silnik OM 651 w Sprinterze

Czterocylindrowy silnik wysokoprężny OM 651 jest całkowicie nową konstrukcją o długim skoku tłoka (!). Przy średnicy cylindra 83 mm skok tłoka wynosi 99 mm. Stopień sprężania zmniejszono z 17,5:1 do 16,2:1. Blok wykonano z żeliwa szarego, a tłoki ze stopu aluminium. Ze względu na długi skok, krótkie korbowody i wał napędowy są kute.

Dwa zamontowane u góry wałki rozrządu poprzez dźwigienki rolkowe z hydraulicznym mechanizmem kompensacji luzu zaworowego sterują łącznie 16 zaworami ssącymi i wydechowymi.

Napęd wałków rozrządu następuje przez kombinację kół zębatych z krótkim łańcuchem rozrządu typu Duplex. W układzie zasilania zastosowano system common rail, a maksymalne ciśnienie wtrysku wynosi 1800 barów. Zastosowano wtryskiwacze elektromagnetyczne z 7-otworowymi dyszami wtryskowymi, które realizują do czterech wtrysków w każdym cyklu pracy. Ciekawe, że zrezygnowano z przewodu odprowadzającego nadmiar paliwa. 

W zależności od wersji silnik tego dostawczego Mercedesa doładowany jest turbosprężarką o zmiennej geometrii lub dwiema turbosprężarkami. Przy niskiej prędkości obrotowej doładowanie jest realizowane wyłącznie przez kompaktową turbosprężarkę wysokiego ciśnienia. Umożliwia to osiągnięcie dużego ciśnienia doładowania już przy bardzo niskiej prędkości obrotowej. Zawór przepływu spalin wyklucza możliwość przeciążenia turbosprężarki. Gdy prędkość obrotowa osiągnie średni zakres, klapa regulacji ciśnienia doładowania w większej turbosprężarce niskiego ciśnienia otwiera się i sprężarka zaczyna działać.

Zamontowany za chłodnicą powietrza doładowywanego elektrycznie sterowany zawór klapowy zapewnia precyzyjne mieszanie świeżego powietrza ze spalinami (recyrkulacja). Spaliny są przy tym chłodzone adekwatnie do potrzeb, co umożliwia wzrost wskaźnika recyrkulacji. Po raz pierwszy w silniku wysokoprężnym zastosowano dławik ssania powietrza wykonany z tworzywa sztucznego. 

Nowe silniki czterocylindrowe są wyposażone w mechanizm wyrównoważający Lanchestera: dwa obracające się przeciwbieżnie wałki. Wałki obracają się w obudowie zamontowanej pod skrzynią korbową i są napędzane kołami zębatymi czołowymi. W celu zminimalizowania strat wynikających z tarcia w punktach podparcia zastosowano dwa łożyska igiełkowe i jedno łożysko kulkowe. Wałki wyrównoważające Lanchestera są rzadko stosowane w silnikach aut użytkowych. 

Silnik Mercedes Sprinter c.d


Silnik ten spełnia normę Euro 5 i EEV przy wykorzystaniu technologii recyrkulacji spalin. Dzięki temu emisja zanieczyszczeń utrzymana została na rozsądnym poziomie. W związku z tym zrezygnowano ze stosowanej w pojazdach ciężarowych technologii SCR, wykorzystującej AdBlue. 
W silnikach 4-cylindrowych wykorzystano mechanizm wyrównoważający Lanchestera składający się z dwóch wałków.


Układ recyrkulacji spalin jest chłodzony płynem. W zależności od potrzeb chłodzenie może być dwustopniowe: recyrkulowane spaliny są z zasady wstępnie schładzane; dodatkowe chłodzenie realizowane przez główną chłodnicę następuje w zależności od parametrów pracy układu lub od temperatury. W zimnym silniku recyrkulacja spalin następuje początkowo bez chłodzenia. Na skutek tego temperatura spalin szybciej wzrasta, co powoduje szybsze uruchomienie katalizatora oksydacyjnego. 

Serwis co 40 000 km...


Przy silniku wykorzystano pompę olejową łopatkową z elektrycznym obwodem sterującym. Pompa samoczynnie reguluje wydajność tłoczenia, adaptując wydatek do zmieniających się warunków. Efektem jest zmniejszenie mocy koniecznej do jej napędzania i tym samym redukcja zużycia paliwa. Pompa olejowa jest całkowicie zintegrowana w skrzyni korbowej. Tłoki są chłodzone od spodu poprzez dysze natrysku oleju, a ich włączanie następuje tylko w razie potrzeby. Również alternator i pompa wodna są włączane tylko w razie potrzeby.