Data publikacji: 2009-03-12

Silniki Scanii XPI spełniają normę Euro 5 konstrukcja, rozwiązania techniczne

W 2009 roku Scania wprowadziła na rynek silniki spełniające normę Euro 5 bez dodatkowych układów oczyszczania spalin. Zobacz najciekawsz rozwiązania tych udanych konstrukcji...

Nowy silnik Scanii XPI
Schemat układu wtryskowego XPI typu common rail
Układ recyrkulacji spalin w silniku DC13 z dwustopniowym chłodzeniem
Turbosprężarka o zmiennej geometrii
Wtryskiwacz elektromagnetyczny XPI

Spelnienie wymagan normy Euro 5 osiagnieto przez recyrkulacje spalin (EGR) – nawet do 30% i nowy uklad wtrysku paliwa typu common rail. Rozwiazania te zastosowano w silnikach DC9, przeznaczonych glownie dla autobusow miejskich, i DC13. 

Silniki Scanii spełniające norme Euro 5 budowa

Nowe silniki to jednostki rzędowe z oddzielnymi głowicami dla każdego cylindra, 4 zaworami w każdym cylindrze sterowanych od wałka umieszczonego w kadłubie i napędzanego przekładnią zębatą. Chłodnica oleju i odśrodkowy filtr oleju zintegrowane są z blokiem silnika. W porównaniu z dotychczasowymi silnikami DC9/12 zwiększono średnicę cylindrów o 3 mm, zmniejszając grubość ścianek między nimi. Silnik DC9 to jednostka 5-cylindrowa o pojemności skokowej 9,3 l, średnicy cylindra 130 mm i skoku tłoka 140 mm, z tłokami wykonanymi z aluminium i wałkami wyrównoważającymi. Ta jednostka napędowa produkowana jest z następującymi mocami maksymalnymi: 230 KM, 280 KM i 320 KM. Silniki o mocy 230 i 280 KM są wyposażone w bezobsługowy filtr cząstek stałych i spełniają jeszcze bardziej surową od Euro 5 normę emisji EEV. W 6-cylindrowym silniku D13 o pojemności skokowej 12,7 l zwiększono skok tłoka do 160 mm. Silnik DC13 nie wymaga dodatkowych filtrów cząstek stałych i produkowany jest z mocami maksymalnymi: 360, 400, 440 i 480 KM. 

Układ wtryskowy silników Scania XPI

W przeciwieństwie do poprzednich rozwiązań Scanii zrezygnowano z pompowtryskiwaczy (HPI) na korzyść układu typu common rail. Układ ten opracowały Scania i firma Cummins. Zastosowanie układu common rail zmniejszyło emisję cząstek stałych - ciśnienie wtrysku wynosi 2400 barów na końcówce wtryskiwacza. Dawka paliwa podzielona jest na 3 porcje - wstępną, główną i tzw. dotrysk. 

System recyrkulacji spalin w silnikach Scania

Największe kontrowersje wywołuje wysoki stopień recyrkulacji spalin, który stosuje się w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu. Stopień recyrkulacji spalin reguluje zawór EGR sterowany elektronicznym sterownikiem. W silnikach Scanii stopień recyrkulacji spalin jest zadziwiająco wysoki i może dochodzić do nawet 30%, gdy w silnikach spełniających normę Euro 4 dochodził do 20%. Tak wysoki stopień recyrkulacji wymaga odpowiednio dużej ilości spalin i to niezależnie od obrotów silnika. Pomaga w tym turbosprężarka (firmy Cummins) o zmiennej geometrii przepływu, regulująca także stopień doładowania silnika.

Przepływ spalin jest regulowany przesuwnym pierścieniem, co jest rozwiązaniem bardziej niezawodnym od tradycyjnej "kierownicy". Pozostała jeszcze kwestia schłodzenia spalin. W silniku DC9 obniżeniem temperatury spalin zajmuje się chłodnica cieczowa, w której temperaturę z ok. 1000 stopni C można obniżyć do 150 stopni C. Natomiast w silniku DC13 zastosowano dodatkową, drugą chłodnicę typu powietrze-powietrze, w której temperaturę można obniżyć do 50 stopni C. Tak więc spaliny po wyjściu z chłodnicy cieczowej mogą być kierowane do kolektora dolotowego lub do drugiej chłodnicy. Układ sterujący pracą silnika i jego osprzętu opracowała firma Siemens.

Silnik Scania Euro 5 podsumowanie

Według informacji uzyskanych od producenta silniki wymagają typowego paliwa, a przebiegi między wymianami oleju silnikowego wynoszą co 120 tys. km (filtr odśrodkowy). Na tablicy przyrządów w samochodzie umieszczono wskaźnik poziomu oleju. Samochody z tymi silnikami są dość skomplikowane. Np. zastosowano układ elektroniczny, który uzależnia wartość prądu ładowania akumulatora od jego temperatury. Bardzo nowocześnie, temperaturę akumulatora trzeba więc zmierzyć, ocenić wyniki pomiaru i ustalić wartość prądu. Oczywiście zajmuje się tym elektroniczny sterownik, ale jeśli drucik się odłączy od czujnika... 

Nabywca ma więc wybór - albo silnik z AdBlue albo z recyrkulacją spalin. Uważa się jednak, że silnik z recyrkulacją spalin musi zużywać więcej paliwa w porównaniu z silnikiem wykorzystującym AdBlue. Nie ma więc rozwiązań idealnych

Przeczytaj także:

CMR - międzynarodowy list przewozowy, konwencja, dane, kto wystawia?

Unia Europejska chce podnieść DMC na kategorię B do 4250 kg...

Jak i gdzie zmierzyć bieżnik opony, miernik głębokości, prawidłowe zużycie...

Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy, przewoźnik czy kierowca?

Ford Truck z rekordowymi wzrostami sprzedaży w 2022 roku!