Data publikacji: 2021-06-29

Klimatyzatory postojowe rodzaje, czym się różnią, czy warto stosować, sprężarkowe i wodne

Coraz większą popularność zyskują klimatyzatory postojowe, zapewniające wygodny odpoczynek kierowcy w upalne dni i noce podczas postoju pojazdu. Takie noce niewątpliwie nadejdą, więc może warto oferować ich montaż klientom. Jakie są jego typy oraz czym różni się klimatyzator sprężarkowy od wodnego?

Postojowy klimatyzator sprężarkowy umieszczony na dachu kabiny
Schemat instalacji postojowego klimatyzatora wodnego
Panel z parownikiem i wentylatorami klimatyzatora wodnego – widok od wnętrza kabiny.
Postojowy klimatyzator wodny
Widok od strony wnętrza kabiny elementu dachowego
Budowa klimatyzatora postojowego Waeco CoolAir CA-800
Klimatyzator postojowy jest dodatkowym urządzeniem, działającym niezależnie od istniejącego układu klimatyzacji funkcjonującego podczas jazdy. Dostępne są dwa zasadnicze typy klimatyzacji postojowych – sprężarkowa i tzw. wodna. W każdym przypadku klimatyzator zasilany jest z akumulatorów umieszczonych w samochodzie, gdyż klimatyzacja postojowa pracuje wówczas, gdy silnik pojazdu jest wyłączony. 

Postojowy klimatyzator sprężarkowy


Zasada działania postojowego klimatyzatora sprężarkowego jest taka sama jak klasycznej klimatyzacji. Jego zadaniem jest obniżenie temperatury i zmniejszenie wilgotności powietrza w kabinie. Podstawowe elementy układu klimatyzacyjnego sprężarka, skraplacz, parownik i wentylatory są umieszczone w jednej obudowie montowanej z reguły na dachu kabiny pojazdu lub na tylnej ścianie. Otwory nawiewowe schłodzonego powietrza są skierowane do wnętrza kabiny. W klimatyzatorach postojowych z reguły stosuje się sprężarki z tłokiem obrotowym, a skraplacz wykonany jest w kształcie koła, co zapewnia optymalny przepływ powietrza. Sprężarka jest napędzana silnikiem elektrycznym i chłodzona wodą kondensacyjną.

Większość dostępnych na rynku klimatyzatorów postojowych jest wyposażona w urządzenie zabezpieczające przed nadmiernym rozładowaniem akumulatorów. W niektórych klimatyzatorach można indywidualnie ustawić wyłączenie urządzenia, w zależności od pojemności elektrycznej akumulatorów w danym samochodzie. Jest to istotne, gdyż te same źródła energii służą także do rozruchu silnika pojazdu. Gdy stopień naładowania akumulatorów osiągnie stan krytyczny, klimatyzacja jest automatycznie wyłączana. Praca urządzenia w trybie automatycznym jest dobrana optymalnie z punktu widzenia jak najmniejszego poboru prądu. Klimatyzacją można sterować manualnie na panelu sterowniczym lub zdalnie, za pomocą pilota. Wentylator może pracować również bez uruchamiania urządzenia klimatyzacyjnego (funkcja przewietrzania). 

Na rynku dostępnych jest wiele tego typu urządzeń, różniących się wydajnością chłodzenia i poborem prądu. Niektóre urządzenia mogą również pracować podczas jazdy pojazdu, wspomagając klimatyzację zasadniczą. Pobór prądu przy napięciu 24 V wynosi od 7 – do 18 A, w zależności od ustawienia. Moc chłodząca wynosi ok. 800 W. Czynnikiem chłodzącym jest środek R134a.

Zobacz nasz hit sprzedażowy: Viesa Kompressor III

Postojowy klimatyzator wodny


To stosunkowo nowe rozwiązanie, w którym zamiast czynnika roboczego w układzie krąży woda. Urządzenie obniża temperaturę powietrza w kabinie, lecz nie zmienia wilgotności. 
W klimatyzatorze  postojowym wodnym występuje proces schładzania powietrza podczas odparowania wody. Dmuchawa umieszczona w panelu dachowym przetłacza powietrze z zewnątrz pojazdu przez parownik, w którym ciepło z powietrza zostaje wykorzystane do odparowania wody. Chłodniejsze powietrze jest wtłaczane do kabiny. Parownik jest zwilżany przez wodę tłoczną przez pompę. Zbiornik wody umieszczony jest na zewnętrznej, tylnej ścianie kabiny. Urządzenie może obniżyć temperaturę powietrza wewnątrz kabiny o 100 C w stosunku do temperatury zewnętrznej. Jego skuteczność zależy od wilgotności powietrza zewnętrznego, dlatego najlepiej funkcjonuje w krajach o suchym klimacie. Urządzeniem można sterować manualnie na panelu lub zdalnym pilotem. 

Jego zaletami są stosunkowo niewielki pobór prądu – ok. 4 A przy napięciu 24 V i prosta obsługa – trzeba okresowo uzupełniać wodę w zbiorniku. Urządzenie nie wymaga specjalistycznej konserwacji i jest o ok. 20% tańsze od klimatyzatora sprężarkowego. 

Oba rodzaje klimatyzatorów postojowych można montować do każdego pojazdu. Wymaga to jednak wykonania otworu w kabinie. Montaż nie jest skomplikowany, trzeba się tylko podłączyć do instalacji elektrycznej pojazdu.

Klimatyzator postojowy czy warto stosować?

Klimatyzator postojowy to urządzenie nie tylko poprawiający komfort pracy kierowcy, ale także zwiększający bezpieczeństwo na drogach. Kierowca, spędzający mnóstwo czasu w przegrzanej kabinie, na nagrzanym parkingu ruszając dalej w trasę, rzadko kiedy bywa wypoczęty i skoncentrowany. Dlatego  warto zadbać o jego dobre samopoczucie, co będzie skutkowało szybką, sprawną, bezpieczną i niepowodującą dodatkowych kosztów pracą, a w perspektywie większym zyskiem firmy!

Przeczytaj także:

CMR - międzynarodowy list przewozowy, konwencja, dane, kto wystawia?

Co to jest TIR? Karnet, konwencja, operacja, wyłączenia

Jak i gdzie zmierzyć bieżnik opony, miernik głębokości, prawidłowe zużycie...

Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy, przewoźnik czy kierowca?

Co to jest europaleta, jakie wymiary ma podstawowa paleta, EPAL