Data publikacji: 2024-01-23
, autor: Jakub Olkowski

Raport sprzedaży pojazdów ciężarowych za 2023 rok: podsumowanie, zmiana trendów, nowy lider

Jak wyglądał rynek pojazdów ciężarowych w 2023 roku w Polsce? Zaobserwowaliśmy zmianę trendów, pojawił się nowy lider i umiarkowany wzrost…

Statystyki sprzedaży 2023

Rok 2023 można uznać za rok zmian w odniesieniu do sprzedaży nowych pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Słowem dominującym może być kryzys – zamiast o niedoborze pojazdów, mówiło się o przewadze podaży nad popytem. Przewoźnicy mimo ambitnych planów, w wielu wypadkach powstrzymali się od zakupu pojazdów. Jak to przełożyło się na statystyki sprzedaży? Raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego jest jednoznaczny.

Oczywiście jak zawsze, podział obejmuje kilka kategorii: ciągniki siodłowe o DMC powyżej 16 ton, podwozia do zabudowy o DMC 3,5 a 16 ton oraz podwozia do zabudowy o DMC powyżej 16 ton.

W ubiegłym roku zarejestrowano 35 502 samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 tony. To o 1,7 procent więcej niż w roku wcześniejszym 34 907. Jednak w stosunku do lat poprzednich wzrost nie był za sprawą ciągników siodłowych, których liczba rejestracji spadła o 1,9 %. „Koniem pociągowym” branży okazały się podwozia do zabudowy o DMC pomiędzy 3,5 do 16 ton (wzrost 36,2 %). Podobna sytuacja, chociaż w nieco mniejszym stopniu wystąpiła w przypadku podwozi pod zabudowę o DMC powyżej 16 ton – w ubiegłym roku sprzedano ich o 1,7 % więcej, niż w 2022.

Zdaniem analityków nasz rynek transportowy coraz bardziej upodabnia się do rynków zachodnich. Ta sytuacja może wskazywać na stagnację w przewozach międzynarodowych na rzecz odnawiania flot komunalnych, budowlanych oraz dystrybucyjnych, poruszających się w ruchu krajowym lub lokalnym.

Jak wyglądają liderzy sprzedaży w poszczególnych segmentach sprzedaży?

Ciągniki siodłowe o DMC powyżej 16 ton

Liderem jest Volvo Trucks z wynikiem 5203 sztuki. Drugie miejsce zajmuje DAF z wynikiem 4977 szt., trzecie Mercedes-Benz, 4744 szt. Kolejne to Scania, 4293 szt. oraz MAN 3584 szt.

Renault z wynikiem 1333 sztuki zajmuje szóste miejsce. Na ostatnich dwóch miejscach znajdziemy Iveco (1077 szt.) oraz Forda (478 szt.).

Wraz z trzema pojazdami innych marek w zeszłym roku sprzedano 25 692 sztuki ciągników siodłowych, co oznacza spadek względem roku 2022 o 1,9 procent.

Podwozia o DMC powyżej 16 ton

Podobnie jak w przypadku powyższej kategorii liderem jest Volvo Trucks z 1371 sprzedanymi pojazdami. Kolejne miejsca zajęły marki MAN (1174 szt.), Mercedes-Benz (988 szt.), Scania (948 szt.), DAF (647 szt.), Renault (632 szt.) oraz Iveco (267 szt.). Wraz z pozostałymi producentami (59 szt.) sprzedano 6086 podwozi od DMC 16 t pod zabudowę, co oznacza wzrost względem 2022 roku o 1,7 procent.

Podwozia o DMC od 3,5 do 16 ton

Niekwestionowanym liderem tego segmentu jest IVECO z wynikiem 2072 szt. Kolejne miejsca zajęły Mercedes-Benz (407 szt.), MAN (404 szt.), FUSO (285 szt.), Renault Trucks (127 szt.), DAF (126 szt.) oraz Volvo Trucks (64 szt.). Ponadto zarejestrowano 207 podwozi pod zabudowę innych marek. Łącznie sprzedano 3692 sztuki, czyli względem 2022 roku można mówić o wzroście o 36,2 %.



Przeczytaj także:

Do pierwszego marca zawieszono protest przewoźników na granicy z Ukrainą… (intercars.com.pl)

Raport urzędowy: kierowcy ciężarówek najbardziej poszukiwanym zawodem w Polsce

Opony rozpoznające parametry jazdy – nowe rozwiązanie dla ciężarówek? (intercars.com.pl)

Czy obowiązkowy transport ładunków koleją zostanie wprowadzony? (intercars.com.pl)

Nowa fabryka BYD powstanie na Węgrzech