Data publikacji: 2024-01-18
, autor: Jakub Olkowski

Opony rozpoznające parametry jazdy – nowe rozwiązanie dla ciężarówek?

Opony rozpoznające parametry jazdy – czy zwiastują nową generację pojazdów autonomicznych?

Gatik inteligentne opony

Amerykańska firma Gatik eksperymentuje z autonomicznymi pojazdami ciężarowymi. Do tego celu wykorzystywana jest zmodernizowana flota kilkutonowych Isuzu, mających samodzielnie realizować zlecenia transportu lokalnego. Na trzech z nich zamontowano rewolucyjne opony, mogące wspomagać wdrażanie i rozwój pojazdów autonomicznych.

Wspomniane ciężarówki zostały wyposażone w opony Goodyear z systemem SlightLine. Monitoruje on szereg informacji o warunkach jazdy: opór toczenia, przyczepność, siły hamowania czy obciążenie ładunkiem. Wszystkie zebrane informacje trafiają do komputera, który ma korygować parametry jazdy. Dzięki temu prędkość zostanie zoptymalizowana pod kątem bezpieczeństwa i szybkości dostawy.

Warto wspomnieć, że Gatik jest pierwszą firmą, która w pojazdach ciężarowych z autopilotami miała możliwość przetestowania systemu SlightLine firmy Goodyear. Jazdy odbyły się w ośrodku badawczym w Teksasie, na zamkniętym torze należącym do oponiarskiego potentata. Obiekt umożliwia symulację nie tylko zmiennych warunków drogowych, ale i ruchu drogowego z oznaczeniami i sygnalizacją świetlną i sytuacjami nagłymi.

Czy pomysł z autopilotami w ruchu dystrybucyjnym zostanie wdrożony? Nam wydaje się to nierealne w ciągu kilku najbliższych lat. Z drugiej strony samo rozwiązanie opony monitorującej parametry jazdy wydaje się bardzo ciekawe z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów ciężarowych i naczep.

Przeczytaj także:

Elektryczna rewolucja! BYD Truck w Polsce

Raport urzędowy: kierowcy ciężarówek najbardziej poszukiwanym zawodem w Polsce


Kto odpowiada za przeładowany samochód ciężarowy, przewoźnik czy kierowca?

ETM6 BYD - samochód dostawczy

Nowa fabryka BYD powstanie na Węgrzech