Data publikacji: 2024-01-19
, autor: Jakub Olkowski

Czy obowiązkowy transport ładunków koleją zostanie wprowadzony?

Ograniczenie przewozów pojazdami ciężarowymi ma zwiększyć udział kolei w transporcie towarów. Czy ten pomysł doczeka się realizacji?

transport intermodalny

Niska konkurencyjność transportu kolejowego może wymusić zakazy wożenia ładunków pojazdami ciężarowymi. Tak można zrozumieć konkluzję z badania przeprowadzonego przez Urząd Transportu Kolejowego. Miało ono formę ankiety przeprowadzonej w 186 podmiotach z branży transportu kolejowego. To głównie przewoźnicy i spedytorzy mający odpowiedzieć o przyczynach swojego niezadowolenia i pomysłach na poprawę sytuacji. Analizę i wnioski zawarto w raporcie „Konsultacje z rynkiem towarowym 2023”.

Jak się okazuje, największym problemem jest silna konkurencja ze strony transportu samochodowego. Ponadto koszty korzystania z infrastruktury kolejowej są zauważalnie wyższe w przypadku kolei. Ponad 75% ankietowanych chce stworzenia „strategii rozwoju transportu w Polsce” wymuszającej zwiększenie roli transportu szybowego. Chodzi o wyrównanie kosztów dostępu do dróg i torów kolejowych, uproszczenie formalności podczas przewozów kolejowych oraz wprowadzenia obowiązku przewozu towaru koleją, jeśli odległość do punktu odbiorczego przekroczy 350 km.

Na razie jest to propozycja, która wydaje się mało realna. Jednak może być istotna jako argument przemawiający przeciwko wprowadzeniu 25-metrowych zestawów. Warto wspomnieć, że w 2021 roku udział kolei w przewozie towarów wyniósł zaledwie 22 %...

Przeczytaj także:

Elektryczna rewolucja! BYD Truck w Polsce

Raport urzędowy: kierowcy ciężarówek najbardziej poszukiwanym zawodem w Polsce


Opony rozpoznające parametry jazdy – nowe rozwiązanie dla ciężarówek? (intercars.com.pl)

ETM6 BYD - samochód dostawczy

Nowa fabryka BYD powstanie na Węgrzech