Data publikacji: 2024-02-28
, autor: Jakub Olkowski

Ciągnik siodłowy; użyteczny pojazd ciężarowy - co to jest, do czego służy?

Ciągnik siodłowy to bardzo użyteczny pojazd ciężarowy. Kiedy warto go zakupić, do czego służy i dlaczego ciężkie samochody ciężarowe wyewoluowały w tym kierunku?

Ciągnik siodłowy

Ciągnik siodłowy, co to za samochód ciężarowy?

Ciągnik siodłowy to pojazd ciężarowy służący do ciągnięcia innych pojazdów drogowych nieposiadających własnego napędu, takich, jak naczepy. Naczepa łączy się z ciągnikiem za pomocą sprzęgu siodłowego (tzw. siodła). W zależności od przeznaczenia ciągniki siodłowe dzielimy na:

  • długodystansowe tzw. xxl,
  • średniodystansowe,
  • krótkodystansowe (dystrybucyjne).
Pierwsze z nich posiadają pełnowymiarową kabinę z wygodnym łóżkiem (lub dwoma), dużą ilość przestrzeni bagażowej dla kierowcy, wyposażenia turystycznego oraz zbiorniki paliwa umożliwiające podróż nawet kilka tysięcy kilometrów bez tankowania.

Ciągniki średniodystansowe są bardziej poręczne, mają niższe kabiny, często słabsze silniki oraz mniejsze zbiorniki paliwa. Ich wyposażenie turystyczne nie jest tak bogate. Najczęściej wykorzystywane do transportu krajowego (z jednym lub kilkoma noclegami w trakcie kursu). 

Ciągniki siodłowe krótkodystansowe (dystrybucyjne) rzadko kiedy pokonują większe dystanse. Mają kabinę zbliżoną do pojazdów "dziennych" a więc bez łóżka. Ich funkcja to dystrybucja towaru w niewielkiej odległości od centrów logistycznych (max.50 - 100 km). 

Ponadto dość często możemy spotkać się także z pojęciem ciągnika magazynowego. To taki, który służy to transportu naczep na terenie centrów logistycznych. Najczęściej jest wyposażony w niewielką, przeszkloną, jednoosobową kabinę i łatwy dostęp do siodła oraz instalacji pneumatycznej i elektrycznej. Spięcie i rozpięcie z naczepą ma trwać jak najkrócej.

Ciągnik siodłowy - wady i zalety

Standardowy ciągnik siodłowy (do niedawna błędnie określany nazwą TIR) ma oczywiście zarówno wady jak i zalety. W zależności od potrzeb możemy skonfigurować różne rodzaje napędu (skrzynia manualna i automatyczna) oraz układu osi (4x2, 4x4, 6x2, 6x4). Do przewozu ładunków o dużej masie czasem wykorzystywana jest nawet konfiguracja ciągnika o czterech osiach. Większość pojazdów jest dostępnych z silnikami o różnych wariantach mocy (najczęściej 440, 460, 480, 500, a nawet 550 KM). Najmocniejszym ciągnikiem jest aktualnie chiński diesel, Shacman X6000 o mocy 840 KM, ale jeszcze w latach 80 rzadko przekraczano wartość 300 KM. 


Ciągnik siodłowy Renault...

Wady ciągników siodłowych:

Do największych wad należy brak własnej przestrzeni ładunkowej oraz konieczność przypinania naczepy. Ponadto rozkład mas i prowadzenie ciągnika bez naczepy wymaga pewnego przyzwyczajenie. Podczas jazdy po krętych drogach naczepa wymaga w znacznie większej powierzchni do skrętu,  co częściej wymusza wjazd na sąsiedni pas ruchu lub pobocze...

Zalety ciągników siodłowych:

Do zalet ciągnika siodłowego należy zaliczyć: uniwersalność (możemy przypiąć naczepy o różnym przeznaczeniu; chłodnię, cysternę, platformę czy np. do przewozu materiałów sypkich). Ponadto do zalet zaliczymy zwrotność (szczególnie w porównaniu do samochodu ciężarowego z przyczepą), niewielki promień skrętu, funkcjonalność oraz dobry rozkład mas w przypadku pojazdu obciążonego.

Najpopularniejsze marki 

Do najpopularniejszych marek i modeli ciągników siodłowych należą produkty tzw. wielkiej siódemki: MAN TGX, Volvo FH, Scania R450, DAF XF, Mercedes Actros, Iveco Stralis, Renault Magnum a od kilku lat Ford F-Max skutecznie podgryza konkurencję, coraz śmielej radząc sobie na drogach UE.

AGR, retarder, wysoka kabina, klimatyzacja postojowa — wyposażenie ciągnika...

Ciągnik siodłowy szczególnie w transporcie międzynarodowym musi zapewniać komfort życia i bezpieczeństwo kierowcy. Czasy, gdy kabiny były ciasne, duszne, zimne i głośne z mocno przeciętną ergonomią na szczęście dawno minęły.

Aktualnie samochody takie mają dużą przestrzeń bagażową, lodówki, rozbudowany system audio, wygodne łóżko/łóżka, dużą ilość półek, schowków, ogrzewanie i klimatyzację postojową. Wysokość kabiny i brak tunelu centralnego sprawiają, że bez trudu można wstać i się wyprostować w czasie pauzy. Oświetlenie wnętrza czy rolety umożliwiają skuteczne odizolowanie się od przestrzeni zewnętrznej. 

Do wyposażenia pojazdu można dodać mnóstwo elementów zwiększających komfort i bezpieczeństwo: elektroniczne lusterka, kamery cofania, aktywny tempomat, nawigację, automatyczną przekładnię, monitorowanie martwego pola, automatyczne hamowanie i wiele, wiele innych. Dzięki temu praca kierowcy jest bardziej komfortowa, niż 15-20 lat temu.

Kiedy warto kupić ciągnik siodłowy?

Naszym zdaniem jego zakup ma przewagę nad zestawem samochód+przyczepa w kilku sytuacjach:

  • jeśli często odpinacie/wymieniacie naczepę,
  • przy dużej ilości manewrów,
  • przy transporcie na duże odległości,
  • jeśli planujecie korzystać z przewozu różnych rodzajów ładunku.

Nowy czy używany?

Oczywiście wielu początkujących przedsiębiorców staje przed dylematem czy zakupić nowy, czy używany. Nie odpowiemy na to pytanie, raczej przedstawimy za i przeciw w obu przypadkach.

Nowy to gwarancja, często samochód zastępczy w przypadku naprawy, niższe opłaty za poruszanie się po drogach publicznych. Wielu zleceniodawców zwraca uwagę na ślad węglowy swoich przewoźników. Ponadto nowy ciągnik często ma najnowsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. Niestety zakup nowego pojazdu wiąże się często ze znacznie wyższym nakładem finansowym, często droższym serwisem, częściami oraz wyższym ubezpieczeniem. Nieprzewidziana awaria używanego, starszego samochodu może wiązać się z bezsensownym stresem, kosztami za opóźnienia w dostawie i dodatkowymi nakładami kosztów. 

Przeczytaj także:

Nowy cennik opłat drogowych w Czechach, zależnych od emisji CO2 ważny od 1 marca... (intercars.com.pl)

USA: zakaz używania ogrzewania postojowego w terenie zabudowanym... (intercars.com.pl)

Nowe tachografy dla starszych ciężarówek oraz kontrole 56 dniowe – nowe przepisy od 2025 roku... (intercars.com.pl)

Naczepy oczyszczą powietrze? Rewolucyjny pomysł firmy RGVA... (intercars.com.pl)

UE nie chce diesla, Włosi będą protestować... (intercars.com.pl)