Data publikacji: 2013-10-13

Kto czyta etykiety na oponach?

Jak wynika z badania przeprowadzonego w różnych krajach na zlecenie Goodyeara, system etykietowania opon znacząco wpływa na wybór ogumienia przez floty. Jednak w Niemczech i Polsce odpowiednio 66% i 65% respondentów stwierdziło, że etykieta nie ma wpływu na wybór opon.

Kto czyta etykiety na oponach?
Kto czyta etykiety na oponach?

Na zlecenie Goodyeara przeprowadzono badanie, które objęło około 500 flot w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, we Włoszech i Francji. Dotyczyło czterech głównych zagadnień:

·         skutków wprowadzenia systemu etykietowania w Unii Europejskiej,

·         kluczowych kryteriów w procesie zakupu opon,

·         sytuacji ekonomicznej,

·         przepisów dotyczących opon zimowych. 

W przypadku nieco ponad połowy flot (54%) informacje z etykiety wpływają na wybór opon, a dla dwóch trzecich (66%) najważniejszym kryterium jakościowym na etykiecie jest efektywność paliwowa. 86% ankietowanych podkreśla wpływ informacji o potencjalnych przebiegach na decyzje zakupowe i chciałoby jeszcze znaleźć na etykiecie informacje o charakterystyce zużycia opon. Badanie Goodyeara miało też na celu poznanie poziomu wiedzy na temat samej etykiety oraz wagi poszczególnych kryteriów na niej uwzględnionych.

Pytano także o to, czy na etykiecie powinny pojawić się jeszcze inne informacje oraz o ogólny wpływ tego rozwiązania. 55% respondentów podało, że zna szczegóły przepisów dotyczących etykietowania, 26% przyznało, że potrzebuje więcej informacji na ten temat, a 19%, że nigdy nie słyszało o tych uregulowaniach. Poziom wiedzy jest różny w zależności od kraju, np. ankietowani w Hiszpanii wiedzieli o etykiecie znacznie mniej niż respondenci w innych krajach. Jeżeli chodzi o ocenę kryteriów unijnego systemu etykietowania opon, to dla 66% ankietowanych najważniejsza jest efektywność paliwowa, dla 30% przyczepność na mokrej nawierzchni, a tylko dla 4% poziom hałasu. Na pytanie, czy te trzy kryteria wystarczają do podjęcia dobrej decyzji zakupowej, 49% ankietowanych odpowiedziało, że chciałoby otrzymać więcej informacji na etykiecie. 86% respondentów życzyłoby sobie uzupełnienia jej o informacje dotyczące zużycia opon.

Nie dotyczy to jednak francuskich operatorów flot, którzy w większości są zadowoleni z dotychczasowego rozwiązania. Ważnym czynnikiem jest również możliwość bieżnikowania opony – informację o tym parametrze chciałoby otrzymać 20% ankietowanych. W kwestii wpływu etykiety na wybór opon wyniki ankiety były dość równo podzielone: 54% ankietowanych twierdziło, że etykieta wpływa na wybór ogumienia, natomiast 46% nie zaobserwowało takiego wpływu. W Niemczech i Polsce odpowiednio 66% i 65% stwierdziło, że etykieta nie ma wpływu na wybór opon.

Kryteria wyboru opon

Przedstawicieli flot zapytano, czy podejmując decyzje zakupowe kierują się zaleceniami producentów opon, czy parametrami samych produktów. 65% respondentów odpowiedziało, że parametrami opon, przy czym odsetek takich odpowiedzi we Francji i Niemczech wyniósł odpowiednio 81% i 74%. Za najważniejsze kryterium wyboru opon do pojazdów ciężarowych operatorzy uznali opór toczenia, który bezpośrednio przekłada się na zużycie paliwa. 77% ankietowanych uznało opór toczenia za „bardzo” lub „niezwykle” ważny. Na kolejnych miejscach znalazły się: potencjalny przebieg (76%), przyczepność na mokrej nawierzchni (75%) i koszt na kilometr (65%). Natomiast następne pozycje zajęły takie kryteria jak prowadzenie na śniegu i równomierność zużycia (odpowiednio 51% i 50%). 

Porównanie wyników w skali krajowej wykazuje pewną rozbieżność. We Francji koszt na kilometr i przyczepność na mokrej nawierzchni były dla respondentów równie istotne (63%), na drugim miejscu znalazł się opór toczenia (62%), a za nim potencjalny przebieg (58%). Dla włoskich flot priorytetem był koszt na kilometr: 79% respondentów uznało ten parametr za „bardzo” lub „niezwykle” ważny. Włochy jako jedyny kraj nadawał wysokie znaczenie (54% lub więcej w każdym przypadku) wszystkim dwunastu kryteriom uwzględnionym w badaniu.