Data publikacji: 2015-03-12
Opona z prądem
Na salonie samochodowym w Genewie Goodyear zaprezentował
oponę, która wytwarza prąd elektryczny. To dopiero prototyp, ale jakże
fascynujący.
Opona Goodyera jest w stanie przetwarzać naprężenia powstałe
w wyniku odkształceń oraz ciepło w energię elektryczną, która może
zasilać akumulatory hybrydowego układu napędowego pojazdu lub urządzenia
pokładowe. Opona wytwarza energię elektryczną poprzez działanie dwóch rodzajów
materiałów:
- materiał termoelektryczny absorbuje ciepło (generowane przez światło, kiedy opona jest w stanie spoczynku oraz powstałe podczas ruchu obrotowego w trakcie jazdy) i zamienia je w energię elektryczną;
- materiał piezoelektryczny przetwarza naprężenia będące wynikiem odkształceń struktury w energię elektryczną.
Niestety przedstawiciele Goodyera nie chcieli udzielić
bardziej szczegółowych informacji na temat sposobu wytwarzania prądu.
Wewnętrzna struktura opony przypomina trójwymiarową siatkę. Taka konstrukcja może podtrzymać ciężar samochodu w przypadku przebicia opony.
To alternatywa dla stosowanej dotychczas technologii RunOnFlat. Ponadto opona
ma duży obwodowy rowek zmniejszający ryzyko aquaplaningu oraz specjalny wzór
bieżnika pochłaniający hałas.
Opona jest produktem czysto koncepcyjnym i na razie nie ma planów wprowadzenia jej do seryjnej produkcji.