Data publikacji: 2022-04-06

Rozwarstwienie elektrolitu w akumulatorze

W akumulatorze kwasowo-ołowiowym elektrolitem jest kwas siarkowy rozcieńczony wodą. To między innymi dzięki zawartej w nim siarce mogą zachodzić reakcje chemiczne, przez które możliwe jest zarówno magazynowanie, jak i pobieranie prądu elektrycznego.

Kiedy gęstość elektrolitu jest jednolita, wykorzystuje się pełny potencjał elektrochemiczny akumulatora.  Niestety, z biegiem czasu w akumulatorach intensywnie użytkowanych dochodzi do zjawiska rozwarstwienia elektrolitu, gdzie ten o większej gęstości i tym samym ciężarze gromadzi się w jego dolnej części, a rzadszy w górnej (cząsteczki siarki są dwa razy cięższe od cząsteczek wody).


Stratyfikacja elektrolitu wewnątrz akumulatora


Konsekwencje rozwarstwienia elektrolitu dla akumulatora to:

  • Nie pozwala wykorzystać całego potencjału elektrochemicznego.
  • Z biegiem czasu powoduje zasiarczanie płyt – szczególnie w dolnych partiach.
  • Zasiarczenie z kolei powoduje utratę pojemności i niewystarczające ładowanie.
  • W dalszej konsekwencji pojawia się korozja oraz wykruszanie się masy czynnej z płyt ołowianych, czyli tzw. opad masy czynnej.

W jaki sposób można temu przeciwdziałać?

W akumulatorach do pojazdów użytkowych VARTA ProMotive EFB zastosowano opatentowany element mieszający, dzięki któremu rozwarstwienie elektrolitu przestaje być problemem. Znajduje się on z boku każdej celi akumulatora i wykorzystuje naturalne ruchy pojazdu, aby mieszać elektrolit.


Element mieszający elektrolit w akumulatorach VARTA ProMotive EFB

Unikalny projekt elementu mieszającego zastosowany w akumulatorach VARTA ProMotive EFB wykorzystuje zasadę naczyń połączonych oraz twierdzenie Bernouliego.  Dzięki temu tworzy przepływ turbulentny we wszystkich celach. Przepływ ten gwarantuje ciągły obieg elektrolitu gdy pojazd użytkowy jest w ruchu.



Budowa akumulatora VARTA ProMotive EFB (element mieszający w każdej celi)



Badania i testy w terenie wykazały, że akumulatory VARTA ProMotive EFB mogą sprostać o wiele wyższym wymaganiom, niż tradycyjne akumulatory z ciekłym elektrolitem, co znacznie wydłuża ich żywotność. Pozytywne opinie producentów wyposażenia oryginalnego udowadniają, że akumulatory EFB do pojazdów użytkowych to bardzo dobre rozwiązanie, w przypadku transportu na duże odległości. Akumulatory EFB do pojazdów użytkowych to kolejny przykład na siłę innowacji akumulatorów VARTA.