Data publikacji: 2017-04-27

Nowy DAF CF i XF

DAF zaprezentował nową generację modeli CF i XF. Jak podaje producent, zużywają one o 7% paliwa mniej niż poprzednie.

Nowe modele CF i XF wejdą do produkcji latem 2017 roku jako ciągniki (FT) i podwozia (FA) 4x2 FT, ciągniki 6x2 FTG z kierowaną osią pchaną oraz nowym lekkim zawieszeniem (-29 kg) i FTP z osią pchaną wyposażoną w koła 18”, jak również jako podwozie 6x2 z pojedynczą osią wleczoną (FAR). Pozostałe konfiguracje zostaną udostępnione jesienią.
W nowych modelach CF i XF zmodernizowano wiele podzespołów, co ma przynieść oszczędności w zużyciu paliwa. Kabiny zostały zmodernizowane pod kątem aerodynamicznym, zmian dokonano również we wnętrzu – nowa i bardziej ergonomiczna jest tablica wskaźników. Nowe modele mają też o 100 kg mniejszą masę własną.

Do napędu zastosowano silniki Paccar MX-13 mocy maksymalnej:
• 530 KM (2600 Nm przy 1000 obr./min),
• 483 KM (2500 Nm przy 900 obr./min),
• 428 KM (2300 Nm przy 900 obr./min),

oraz Paccar MX 11:
• 449 KM (2300 Nm przy 900 obr./min),
• 408 KM (2100 Nm przy 900 obr./min),
• 367 KM (1900 Nm przy 900 obr./min),
• 340 KM (1500 Nm przy 900 obr./min),
• 299 KM (1350 Nm przy 900 obr./min).

Również silniki te poddano modernizacji i zmieniono tłoki, wtryskiwacze, inna jest turbosprężarka i układ EGR. Zmieniono też pompy: cieczy chłodzącej, wspomagania układu kierowniczego oraz oleju (o zmiennym wydatku). Zastosowano kompaktowy układ oczyszczania spalin o małych wymiarach.

Zdaniem producenta, głównym celem modernizacji układu napędowego było ograniczenie obrotów silnika w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Aby umożliwić obniżenie obrotów, zwiększono maksymalny moment obrotowy silników Paccar MX-11 i MX-13, który jest teraz dostępny już przy 900 obr./min. Zmieniono przełożenia układu przeniesienia napędu w taki sposób, że możliwa jest jazda z prędkością 85 km/h przy zaledwie 1000 – 1040 obr./min. Nowa generacja tylnego mostu ma całkowicie przeprojektowane koło talerzowe i wałek atakujący.

Silnik łączony jest ze zautomatyzowaną skrzynią biegów TraXon o 12 biegach (standard) lub 16 (opcja). Skrzynia biegów współpracuje z tzw. dynamicznym tempomatem i rozszerzonymi funkcjami EcoRoll, np. jeśli to możliwe, pojazd pokonuje szczyt wzniesienia na biegu jałowym.

Okresy międzyobsługowe w nowych modelach mogą zostać wydłużone ze 150 do 200 tys. kilometrów. Regeneracja filtra cząstek stałych jest wymagana co 500 tys. kilometrów.

Nowe pojazdy mogą być oferowane opcjonalnie z system zarządzania flotą DAF Connect, który dostarcza firmom transportowym dane o wydajności pojazdów i kierowców w czasie rzeczywistym.

Po nowej generacji Scanii, mamy teraz nowego DAF-a. Kto następny?