Data publikacji: 2017-07-05

Nowe silniki Scanii

Scania zwiększa liczbę silników. Jednostki 9-litrowe są obecnie oferowane w pięciu wariantach, a do gamy silników 13-litrowych dołącza silnik o mocy 370 KM pracujący w cyklu Millera.

W ofercie Scania znajduje się 12 silników Euro 6 przeznaczonych do pojazdów nowej generacji. Najnowszy, rzędowy, 5-cylindrowy silnik Scania DC09 z wałkami wyrównoważającymi jest dostępny w trzech wariantach mocy: 280, 320 i 360 KM. W zmodernizowanym silniku DC09 zastosowano te same rozwiązania, co w DC13, m.in. nowe oprogramowanie sterujące, chłodzenie oleju kontrolowane przez termostat. Ponadto wentylator ma większą średnicę i jest napędzany bezpośrednio od wału korbowego. Nowy silnik DC09 ma również turbosprężarkę o stałej geometrii, a w systemie oczyszczania spalin zastosowano wyłącznie układ SCR bez układu recyrkulacji spalin.

Kolejnym nowym silnikiem w pojazdach nowej generacji jest 370-konny DC13. Podobnie jak 13- litrowe, 6-cylindrowe, rzędowe diesle o mocy 410, 450 i 500 KM – DC13 370 został udoskonalony, otrzymał nowe sterowanie i zmodyfikowane głowice cylindrów. Wykorzystuje wyłącznie turbosprężarkę o stałej geometrii i układ SCR. Udoskonalenia te przyczyniły się do obniżenia zużycia paliwa o 4 proc. w typowych warunkach. Dodatkowo silnik został wyposażony w wałek rozrządu umożliwiający pracę w cyklu Millera. Przypomnijmy, w cyklu tym podczas suwu sprężania zawory dolotowe są otwarte nieco dłużej niż zwykle. Ma to kilka zalet, m.in. wyższa jest temperatura spalin (ważne dla układu oczyszczania spalin) i niższe zużycie paliwa. Zastosowanie cyklu Millera w silnikach ciężarówek jest nowością, ale ze względu na wyższą sprawność coraz częściej jest on stosowany w silnikach (benzynowych i diesla) do aut osobowych.