Data publikacji: 2017-05-25

Kondycja firm transportowych

Z raportu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynika, że 20 928 polskich firm transportowych zadłużonych jest na łączną kwotę 664 mln zł.

Zadłużenie polskich firm transportowych w lutym 2016 r. wyniosło 487 mln zł, a w maju tego roku – już 664 mln zł. Od czerwca 2016 roku w bazie Krajowego Rejestru Długów liczba dłużników z branży transportowej powiększyła się o przeszło 4 tys. Z kolei łączne zadłużenie w niecały rok wzrosło o 150 mln zł. Związek Polskiego Leasingu opublikował dane, że w I kwartale 2017 r. finansowanie ciągników siodłowych, naczep/przyczepy i autobusów spadło o 4,3% w stosunku do roku ubiegłego.

- Polski rynek transportu drogowego cechują: nadwyżka podaży nad popytem, konkurencja o klienta głównie za pomocą niskich stawek frachtów, rozdrobnienie, duże zadłużenie, a także stosunkowo niska marża netto wynosząca od 2 do 3% - mówi Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.

W firmach transportowych występuje też problem kadrowy. Szacuje się, że aktualny niedobór liczby kierowców może sięgać nawet 100 tys. osób. Zjawisko to pogłębia się, gdyż każdego roku z pracy odchodzi 25 tys. pracowników przy stale rosnącym zapotrzebowaniu na ich usługi, a 40% kierowców ma ponad 65 lat. Tej luki nie jest w stanie wypełnić nabór nowych kierowców, nawet jeśli doda się zauważalny przyrost zatrudnienia w polskich firmach osób z Ukrainy czy Białorusi.

Kolejnym problemem branży transportowej są utrudnienia i spadek dochodów z przewozów międzynarodowych. Dziewięć państw (Francja, Austria, Belgia, Dania, Niemcy, Włochy, Luksemburg, Szwecja i Norwegia) utworzyły tzw. sojusz drogowy, który może przyczynić się do osłabienia pozycji polskich firm transportowych działających na rynkach zachodnich. Porozumienie zakłada walkę o wyrównanie płac, a także wprowadzenie przymusu w postaci obowiązkowego wypoczynku kierowcy we własnym kraju, co spowodowałoby, że dłuższe kursy, np. z Polski do Hiszpanii byłyby w praktyce niemożliwe do zrealizowania przez polskiego kierowcę.