Data publikacji: 2022-05-05

Jakość ma znaczenie - klocki hamulcowe marki TRW do pojazdów ciężarowych to ważna część asortymentu ZF Aftermarket

Znaczącą część asortymentu marki TRW stanowią klocki hamulcowe. Części są projektowane i wykonywane zgodnie z surowymi wymaganiami, jakie stawiane są częściom zamiennym do pojazdów ciężarowych. Najwyższej jakości materiały cierne używane do produkcji gwarantują idealną mieszankę cierną.

  • Części ZF do pojazdów użytkowych odznaczają się znakomitymi parametrami pracy, bezpieczeństwa oraz trwałości, dzięki bogatemu doświadczeniu koncernu w zakresie znajomości materiałów oraz procesów ich produkcji.
  • Należąca do portfolio ZF Aftermarket marka TRW dostarcza części zamienne wyróżniające się jakością charakterystyczną dla części pierwszomontażowych (OE) .

„Wiemy, jak istotną kwestią w zakresie eksploatacji pojazdów ciężarowych jest oferowany przez nie poziom bezpieczeństwa, dlatego tak dużą wagę przywiązujemy do jakości produkowanych części. Najwyższej klasy specjaliści marki TRW od ponad 100 lat pracują nad rozwojem oferty części do pojazdów ciężarowych” – mówi ekspert marki TRW.

Opatentowane rozwiązania w budowie

Chcąc zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa pojazdu o znaczącej masie własnej, należy zwrócić szczególną uwagę na jakość elementów. W przekroju klocka hamulcowego można wymienić poszczególne elementy jego budowy:

Płytka tylna utrzymuje klocek hamulcowy we właściwym położeniu względem tarczy hamulcowej, zapewniając równomierne rozłożenie siły nacisku siłownika na materiał cierny i odpowiednie przeniesienie siły obwodowej. Płytka tylna marki TRW charakteryzuje się odpowiednią sztywnością oraz dokładnym wykonaniem, gwarantującym właściwe poruszanie się klocka w prowadnicach. Konstrukcja obejmuje również opatentowaną budowę sworzni, których stożkowy kształt i umiejscowienie pozwalają na lepsze połączenie płytki tylnej z materiałem ciernym. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwoliło zwiększyć o ok. 30% siłę ścinającą, a tym samym zapewnić lepszą, konkurencyjną wydajność hamowania.

Materiał cierny ma bezpośrednią styczność z tarczą hamulcową. W konstrukcji klocków marki TRW do pojazdów ciężarowych nigdy nie stosuje się zmodyfikowanego materiału wykorzystywanego w częściach do samochodów osobowych czy dostawczych, a wyłącznie specjalną mieszankę materiałów przeznaczonych do pojazdów ciężarowych stworzoną w trakcie wielu lat prac badawczych.

Sprężyna  dba o utrzymywanie prawidłowego położenia klocka oraz przeciwdziałanie powstawaniu wibracji. W klockach TRW stosowane są sprężyny zaprojektowane tak, by ułatwić pracę mechaników w trakcie montażu i demontażu elementów z zacisku, zapewniając przy tym odpowiednią charakterystykę sprężystości.

Wieloetapowe badanie i rozwój konstrukcji

Wszystkie klocki przeznaczone do pojazdów ciężarowych podlegają restrykcyjnemu testowaniu w testach dynamometrycznych i drogowych. Pierwsze rozpoczynają się w fazie opracowywania produktu i pozwalają kontrolować siłę hamowania, zużycie oraz określenie podatności na zjawisko fadingu. Testy drogowe zaś umożliwiają kontrolę skuteczności hamulców przy wysokiej temperaturze podczas serii testów prowadzonych przy temperaturze roboczej układu (100-500oC). Dodatkowo uzupełniane są próbą weryfikującą działanie hamulców podczas zjazdu z góry.

„Każda część zamienna marki TRW przeznaczona do samochodów ciężarowych sprawdzana jest w ekstremalnych warunkach podczas testów laboratoryjnych, prób torowych oraz na drogach. Daje to pewność, że komponenty nie zawiodą nawet w najtrudniejszych warunkach.” – dodaje Michał Głażewski, kierownik zespołu technicznego IAM ZF Aftermarket.