Data publikacji: 2024-04-18
, autor: Jakub Olkowski

Dania przez 6 lat dopłaci do ciężarówek zasilanych biogazem…

Dania przez sześć lat będzie dopłacać przedsiębiorcom do zakupu ciężarówek zasilanych biogazem…

LNG
Chociaż unijne instytucje chcą promować motoryzację elektryczną, władze Danii postanowiły wyłamać się z tego schematu i wprowadzić dopłaty do pojazdów ciężarowych zasilanych biogazem.

Plany ograniczenia emisji CO2 wymuszają ograniczenie zużycia oleju napędowego w transporcie. Stąd opracowano „Zielony Fundusz” będący programem dopłat do zakupu ciężarówek zasilanych biogazem jako szybki i tani sposób na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w transporcie. Zauważono bowiem, że pojazdy elektryczne nie są jeszcze w stanie zrealizować wszystkich celów transportowych z uwagi na wysokie ceny i ograniczoną infrastrukturę.

Dania przez najbliższe sześć lat będzie dopłacać do zakupionych pojazdów ciężarowych zasilanych gazem bio-LNG/bio-CNG, czyli paliw wytwarzanych na bazie odpadów żywnościowych i zwierzęcych odchodów. Ograniczenie emisji CO2 jest porównywalne z jazdą pojazdem elektrycznym na prądzie uzyskanym z odnawialnych źródeł.

W latach 2025-2030 przewidziano budżet 160 mln koron (92 mln złotych).

Jako ciekawostkę warto podać, że przejechanie 60 tys. km zestawem zasilanym biogazem wymaga rocznych odchodów 75 krów, 3000 świń lub odpadów żywnościowych z 5 supermarketów.

Przeczytaj także:

Kryzys w transporcie: raczej zwolnienia, niż wzrost zatrudnienia…

Konfiskaty pojazdów za jazdę pod wpływem alkoholu. Co ze służbowymi ciężarówkami?

Najczęstsze niesprawności pojazdów ciężarowych? Zdziwienia nie ma…

Unijna agencja transportowa – nowy pomysł na organ kontrolny?

Dłuższe zestawy w Holandii od 21 roku życia…