Data publikacji: 2014-03-20

Producenci opon mają się dobrze

Niedawno odbyła się konferencja prasowa Continental Opony Polska. Podsumowano rynek opon i zasygnalizowano kłopoty branży.

Producenci opon mają się dobrze

W Europie sprzedaż opon do pojazdów użytkowych w 2013 roku wzrosła o 7,2% w stosunku do roku 2012. W tym samym okresie w Polsce sprzedaż opon wzrosła o 9%, z czego cieszą się producenci ogumienia. W naszym kraju struktura sprzedaży rodzajów ogumienia przedstawia się następująco: 37% - opony na oś kierowaną, 29,5% - opony na oś napędową i 33,5% - na pozostałe. Mimo sukcesu sprzedaży, dr Piotr Zielak, dyrektor generalny Continental Opony Polska (na zdjęciu) zwrócił uwagę na kłopoty, które trapią branżę oponiarską.

System dystrybucji ogumienia opiera się na kilku elementach: producencie ogumienia, dystrybutorze, serwisie ogumienia i kliencie końcowym. O ile producenci ogumienia mają się dobrze, kłopoty zaczynają odczuwać dystrybutorzy, którzy chcąc sprzedawać więcej opon obniżają swoje marże i w rezultacie cenę końcową. Chcą oni osiągnąć zysk przez zwiększenie skali obrotów.

Ale rynek opon rośnie powoli, co w konsekwencji powoduje, że dystrybutorom ogumienia zaczyna brakować pieniędzy. Nie mogą ich uzyskać również z banków, które traktują sprzedaż opon jako niepewny interes. Ceny opon ustalają się w Internecie. Również serwisy oponiarskie muszą schodzić ze swojej marży, by nie podnosić ceny opon. W zasadzie z usługi wymiany opon nie czerpią zysków. W Polsce wartość pracy jest zaniżana - uważa dr. Zielak. Drugim problemem jest żądanie klientów, by nowe opony pochodziły z tegorocznej produkcji. Klienci odczytują datę produkcji na oponie i jeśli została wyprodukowana w roku poprzednim, nie chcą jej kupować. Wiek opony nie jest najważniejszy, a ponadto niektóre rozmiary opon są produkowane tylko raz w roku. Producent może przechowywać wyprodukowane opony w swoich magazynach przez 2 lata i kolejny rok mogą być składowane w magazynach dystrybutora. Jeśli warunki przechowywania ogumienia są prawidłowe, 3-letnia opona nie traci swoich właściwości. 

Continental od lat sponsoruje Mundial i Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Mało kto wie, że Continental Opony Polska wspiera też Mistrzostwa Świata Dzieci z Domów Dziecka. W zeszłym roku odbyły się one w Polsce i tytuł mistrza świata zdobyła polska drużyna pokonując 23 konkurentów i innych krajów. Obecnie trwają zapisy na tegoroczną edycję Mistrzostw Polski Dzieci z Domów Dziecka. Najlepsi zawodnicy turnieju zostaną członkami reprezentacji Polski. Druga edycja Mistrzostw Świata Dzieci z Domów Dziecka odbędzie się 26 i 27 lipca na stadionie Polonii w Warszawie.