Data publikacji: 2014-06-25

Monitoring powietrza w oponach

Wzrasta zainteresowanie flot systemem monitorowania ciśnienia w ogumieniu. Dzięki temu systemowi można ograniczyć zużycie paliwa.

Monitoring powietrza w oponach

System monitorowania ciśnienia w ogumieniu nowych samochodów osobowych wkrótce będzie obowiązkowy, w pojazdach ciężarowych jest dobrowolny. Mimo to coraz więcej flot instaluje takie systemy w swoich pojazdach. Nawet nieznacznie niedopompowana opona podlega zdecydowanie większym odkształceniom, co znacznie skraca jej żywotność. Z badań wynika, że ciśnienie w oponach pojazdów użytkowych poruszających się po naszych drogach jest za niskie średnio o 12%. W większości przypadków ubytek ciśnienia pojawia się stopniowo i jest przyczyną ponad 90% awarii ogumienia. Jeżeli natomiast ciśnienie w oponie jest za wysokie, to ulega ona szybszemu lub nierównomiernemu zużyciu, co także powoduje konieczność jej przedwczesnej wymiany. Optymalne ciśnienie w ogumieniu sprawia, że karkasy zachowują zdolność do bieżnikowania, a tym samym swą wartość. Obliczenia przeprowadzone przez Continental dla pojazdów ciężarowych wykazują, że zwiększone opory toczenia wynikające ze zbyt niskiego ciśnienia w oponach wiążą się z wyższymi kosztami paliwa. Przy cenie oleju napędowego równej około 1,3 EUR za litr, daje to łącznie nawet 1000 EUR rocznie dla każdego pojazdu.

Continental lansuje swój system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach - ContiPressureCheck™. Umożliwia on kierowcy monitorowanie stanu opon w czasie rzeczywistym oraz natychmiastową reakcję, jeżeli wartość ciśnienia spadnie poniżej określonego poziomu. System składa się z jednego nadajnika o długości 2 cm i masie poniżej 20 gram. W nadajniku tym, przymocowanym do wewnętrznej strony opony za pomocą specjalnego, gumowego kontenera, znajdują się dwa czujniki oraz procesor. Po wymianie opony nadajnik można wyjąć z kontenera i zamontować w innym kole. Bateria nadajnika wystarcza na sześć lat lub około 600 tys. kilometrów przebiegu. W skład systemu wchodzi również odbiornik zamocowany do ramy pojazdu oraz wyświetlacz w kabinie kierowcy. ContiPressureCheck współpracuje z oponami wszystkich marek oraz wszystkimi pojazdami.

Na rynku dostępne są również systemy innych firm. Zwracamy uwagę, że czujniki w europejskich systemach monitorowania ciśnienia pracują na innej częstotliwości niż w USA. Nie warto więc sprowadzać z USA tanich czujników, bo nie współpracują z pozostałymi elementami systemu.