Data publikacji: 2013-10-16

KMAX i FUELMAX – nowe linie opon Goodyear

Goodyear wprowadził na rynek dwie nowe linie opon: KMAX do zastosowań szosowych oraz energooszczędne FUELMAX do transportu dalekobieżnego i regionalnego.

KMAX i FUELMAX – nowe linie opon Goodyear
KMAX i FUELMAX – nowe linie opon Goodyear

Linia produktowa KMAX obejmuje oponę KMAX S na oś kierowaną, KMAX D na oś napędową oraz KMAX T do naczep. Ta linia zapewnia dłuższe przebiegi o 35% w stosunku do równoważnych opon Goodyeara Regional Haul (RHS II i RHD II+) do transportu regionalnego, przy czym poziom efektywności paliwowej jest na tym samym poziomie. Opony należą do gatunku całorocznych i mają oznaczenie M+S, a opona na oś napędową – dodatkowo ma oznaczenie „alpinie”, czyli nadaje się do jazdy w ciężkich warunkach zimowych.

Inteligentna technika KMAX

Jak podaje producent, w oponie na oś kierowaną KMAX S zastosowano technikę inteligentnego żebra, a w oponie na oś napędową KMAX D – technikę inteligentnego bieżnika. Owa inteligencja żebra polega na tym, że rzeźba bieżnika jest dodatkowo usztywniona, aby wytrzymywać duże siły na zakrętach. Dzięki zastosowaniu tej technologii mniejszy jest również pasek bieżnika, co daje wysoki potencjalny przebieg opony. Opona charakteryzuje się lepszymi osiągami na mokrej nawierzchni dzięki odpowiedniej geometrii i kolejności lameli. Natomiast technika inteligentnego bieżnika polega na zastosowaniu dwóch warstw mieszanki gumowej bieżnika. Górna warstwa została opracowana z myślą o zapewnieniu długich przebiegów, natomiast warstwa bazowa pozwala usuwać ciepło, co zapewnia niskie opory toczenia. Opona na oś napędową KMAX D posiada kierunkową rzeźbę bieżnika w kształcie litery V. Deklarowane przez producenta wysokie potencjalnie przebiegi są wynikiem zoptymalizowanej sztywności bieżnika i geometrii klocków oraz większej ilości gumy odpornej na ścieranie. Ponadto opona ta spełnia ma zarówno symbol M+S, jak i 3PMSF, co oznacza, że można ją stosować przez cały rok, w każdych warunkach.

FUELMAX – opony o niskim oporze toczenia

W oponach FUELMAX położono szczególny nacisk na zmniejszenie oporów toczenia i możliwości stosowania opon w transporcie dalekobieżnym i regionalnym. Linia obejmuje oponę na oś kierowaną – FUELMAX S, na oś napędową – FUELMAX D oraz na oś naczepy – FUELMAX T. W stosunku do opon Goodyear Marathon+ Long Haul, opony na oś kierowaną i na oś napędową FUELMAX zapewniają średnio do 10% niższe opory toczenia. Nowa linia opon charakteryzuje się dłuższymi przebiegami, nawet do 15% w stosunku do linii opon Marathon. Opony z linii FUELMAX nadają się do zastosowań w transporcie dalekobieżnym i regionalnym. Opona na oś napędową FUELMAX D posiada oznakowanie M+S oraz symbol 3PMSF, czyli nadaje się do jazdy w ciężkich warunkach śniegowych. Opona ta ma kierunkową rzeźbę bieżnika. Zastosowano elastyczne lamele w kształcie kropel deszczu.

Technika FUELMAX

Technika FUELMAX obejmuje technikę inteligentnych rowków zastosowaną w oponie FUELMAX S na oś kierowaną. W czasie pierwszego okresu eksploatacji opony pierwotna rzeźba bieżnika składa się z trzech żeber bieżnika. W miarę zbliżania się zużycia opony do 50%, odkrywane są kolejne rowki i w efekcie w połowie okresu eksploatacji opony widoczne jest sześć żeber. Natomiast przy zużyciu opony na poziomie około 75%, cztery żebra zapewniają przyczepność na mokrej nawierzchni przez cały okres eksploatacji ogumienia.