Data publikacji: 2017-09-20

Zintegrowane konwoje w Wielkiej Brytanii

Brytyjskie Ministerstwo Transportu organizuje dwuletnie testy zintegrowanych konwojów, by sprawdzić, w jakim stopniu jazda ciężarówek w bliskich odstępach zmniejsza zużycie paliwa. To kontynuacja programu Truck Platooning Challenge zainicjowanego w zeszłym roku przez holenderskie Ministerstwo Infrastruktury i Środowiska.

W brytyjskim teście wezmą udział: DAF Trucks, Transport Research Laboratory (brytyjska firma doradcza w dziedzinie transportu), instytut Ricardo, firma logistyczna DHL i rządowy operator autostrad Highways England. Organizując testy konwojów zintegrowanych rząd brytyjski chce zapoznać się z tą innowacją, która może zwiększyć efektywność transportu drogowego.

W zintegrowanym konwoju zaawansowany system Wifi-P, radar i kamery umożliwiają bezprzewodowo połączonym ciężarówkom jazdę w niewielkiej odległości od siebie. Dzięki informacjom o przebiegu jazdy uzyskanym z pierwszej ciężarówki w konwoju, pozostałe pojazdy mogą automatycznie przyspieszać, hamować, a nawet skręcać. Gdy pierwsza ciężarówka w konwoju hamuje, pojazdy jadące za nią hamują automatycznie bez zauważalnego opóźnienia reakcji, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Umożliwia to zmniejszenie do minimum odległości pomiędzy ciężarówkami w konwoju. Ocenia się, że jazda w strumieniu aerodynamicznym poprzedniego pojazdu pozwala oszczędzić 10% paliwa. Kolejną korzyścią z jazdy w konwoju zintegrowanym jest poprawa płynności ruchu dla innych użytkowników drogi dzięki temu, że pojazdy nie wyprzedzają się.

Konwoje zintegrowane mogą umożliwić bezpieczne włączanie się do ruchu lub zjazd z autostrady samochodom osobowym, nawet wtedy, gdy krzyżują się z konwojem. Systemy zainstalowane w ciężarówkach reagują 25 razy szybciej niż najlepsi kierowcy rajdowi. W przeciwieństwie do autonomicznej jazdy, konwoje zintegrowane nie zastąpią kierowców, a jedynie wyręczają ich podczas jazdy na autostradzie.