Data publikacji: 2017-09-06

Uwaga na retrofity

Stosowanie retrofitów w oświetleniu zewnętrznym pojazdów poruszających się po naszych drogach jest zabronione, gdyż oświetlenie to nie posiada homologacji.

Retrofity mają wiele zalet, jak trwałość (nawet do 12 lat), możliwość wyboru temperatury barwowej światła (4000 lub 6000 K) czy niski pobór prądu. Nie dziwi więc, że wielu posiadaczy ciężarówek chce zamontować retrofity w oświetleniu zewnętrznym pojazdu i uwolnić się od problemu wymiany przepalonych żarówek. Na naszym rynku dostępne są retrofity zastępujące np. żarówki W5W (24V), które można stosować do oświetlenia wnętrza kabiny pojazdu. W sklepach internetowych są oferowane retrofity zastępujące żarówki halogenowe H4 czy H7. Są to produkty często podejrzanej jakości i decydując się na taki zakup, warto wziąć pod uwagę kilka czynników.

Retrofity w zależności od producenta różnią się jakością wykonania, trwałością i konstrukcją wpływającą na sposób świecenia. Niektóre retofity są pojedynczymi diodami LED świecącymi kierunkowo, w innych produktach diod może być kilka. Ważne jest, by konstrukcja retrofitu gwarantowała emisje takiej samej wiązki światła, jak oryginalna żarówka. W wielu retrofitach warunek ten nie jest spełniony.


Oprócz zalet, retrofity mają kilka wad:

- ze względu na niski pobór energii elektrycznej, system kontroli żarówek stosowany w niektórych pojazdach może traktować LED-y jak żarówkę uszkodzoną,

- diody LED wytwarzają duże ilości ciepła i od konstrukcji danego retrofitu zależy jego właściwe odprowadzanie. Montowanie retrofitów z niewystarczającym odprowadzeniem ciepła spowoduje uszkodzenie oprawy żarówki.

Warsztaty pytają, czy podczas kontroli technicznej pojazdu można wykryć, że zamiast zwykłej żarówki lub halogenowej zastosowano retrofit. Można to odkryć na podstawie barwy światła – retofit z reguły świeci jasny, białym światłem (6000 K).

Z uzyskanych informacji wynika, że istnieje duże prawdopodobieństwo dopuszczenia retrofitów do stosowania na drogach publicznych. Dokładnego terminu jeszcze nie ustalono. Retrofity są dopuszczone do stosowania w Ameryce Północnej.