Data publikacji: 2008-03-12
, autor: ZF Trading GmbH Sp. z o. o. Przedstawicielstwo w Polsce Tel.: 0-22 697 65 20, Fax: 0-22 697 65 24 http://www.zf.com/ 

OSS Truck Kola dwumasowe SACHS część II

Drgania wytwarzane przez silniki pojazdów są zaliczane do najbardziej dokuczliwych. 
Nowoczesne silniki, szczególnie wspomagane turbinami, uzyskują wysokie moce i momenty obrotowe przy małych obrotach. Okazuje się, że wywołuje to duże drgania skrętne wału korbowego przenoszące się na związane z nim zespoły, w szczególności sprzęgło, skrzynię biegów, wał napędowy, most.

W zasadzie każdy element układu korbowego konstruuje się tak, by ograniczał drgania tego układu. Brak tłumienia drgań powoduje szarpania całego pojazdu, szczególnie dokuczliwe w nowoczesnych autobusach. 
Dodatkowo montuje się tłumiki drgań wału korbowego z przodu wału, ale to nie wystarcza. 
W silnikach przystosowanych do normy Euro 4 stosuje się coraz częściej dwumasowe koła zamachowe, które są również tłumikami drgań i nie pozwalają, by te przedostawały się poprzez wałek sprzęgłowy do skrzyni biegów i dalej. 
W każdym silniku występują tzw. drgania rezonansowe najbardziej niebezpieczne dla silnika i jednocześnie wytwarzające największe hałasy. 
W nowoczesnych silnikach wyposażonych w konwencjonalne tłumiki drgań skrętnych w tarczach sprzęgłowych drgania rezonansowe występują przy obrotach 1200-1600, czyli bardzo często używanych w normalnej eksploatacji, powodując hałasy i szybsze zużycie układu napędowego.  

Kiedyś w samolotach czy na statkach było ostrzeżenie „przez obroty rezonansowe przechodź bardzo szybko”. W pojeździe na drodze nie bardzo można takie polecenie wykonać. 
Zastosowane koła dwumasowe potrafią przesunąć drgania rezonansowe do obrotów w zakresie pracy rozrusznika, powodując, że silnik wyposażony w takie koło jest „spokojny” w całym użytkowym zakresie obrotów. 
W silnikach z Euro 4 największe drgania występują przy około 1400 obr./min., a mimo to, po zastosowaniu koła zamachowego dwumasowego, drgania rezonansowe powstają tylko w zakresie obrotów pracy rozrusznika . 
Praktyka wykazuje, że jeżeli po przebiegu 600 000 – 800 000 tyś. km silnik wykazuje większe drgania, a skrzynia biegów głośniej pracuje niż dotychczas, to może za to odpowiadać wyeksploatowane koło dwumasowe. 
Na razie nie ma możliwości jego naprawy. Konieczna jest wymiana, najbezpieczniej razem z kompletnym sprzęgłem. Koszt wymiany jest wyższy niż w przypadku konwencjonalnego sprzęgła, ale zdecydowanie niższy niż usuwanie uszkodzeń, które powstałyby w efekcie oddziaływania nietłumionych drgań. 




Podobne artykuły

TEXA integruje HaynesPro Truck z IDC5

TEXA integruje HaynesPro Truck z IDC5

Urządzenie KTS Truck – uruchomienie nowego modułu Denox krok po kroku

Urządzenie KTS Truck – uruchomienie nowego modułu Denox krok po kroku

Technologia wymiany sprzęgła w nowych rozwiązaniach układu napędowego pojazdów ciężarowych

Technologia wymiany sprzęgła w nowych rozwiązaniach układu napędowego pojazdów ciężarowych

Wymiana Zespołu Łożysk Piasty (THU) produkcji FAG w samochodzie ciężarowym

Wymiana Zespołu Łożysk Piasty (THU) produkcji FAG w samochodzie ciężarowym