Data publikacji: 2017-12-19

Ujednolicone rozliczanie opłat drogowych

W przyszłym roku na terenie Unii Europejskiej zostanie wprowadzony jeden typ urządzenia do rozliczania wszystkich opłat drogowych

Zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Europy europejska usługa poboru opłaty elektronicznej (EETS) powinna być wdrożona na terenie krajów UE do końca 2017 r. Za komercjalizację usługi odpowiada spółka Toll4Europe stworzona przez DKV Euro Service, T-Systems oraz Daimler AG. Każdy kierowca posiadający boks EETS będzie mógł swobodnie podróżować przez całą Europę tylko z jednym urządzeniem w pojeździe, które automatycznie przeliczy wszystkie opłaty. Ma to uprościć formalności i fakturowanie - nie będzie już potrzeby zbierania paragonów ze wszystkich mijanych punktów. Opłaty będą naliczane bez konieczności zatrzymania pojazdów w bramkach płatnych dróg.

Urządzenia, zgodne z EETS, będą proponowane przez różnych dostawców. Przed zakupem warto sprawdzić, czy firma oferująca usługi rozliczania opłat drogowych jest certyfikowanym dostawcą rozwiązań EETS lub zaopatruje się w urządzenia u takiego dostawcy. Każdy z krajów członkowskich UE określił w tzw. Toll Domain Statement, jakie wymagania musi spełniać urządzenie do ewidencjonowania opłat drogowych, aby być zgodne z systemem poboru opłat obowiązującym na jego terenie. Jeśli to nie spełnia wymagań obowiązujących w danym kraju, nie można go tam używać. To, że jest zgodne z lokalnym systemem EETS i może być w danym kraju stosowane, potwierdza odpowiedni certyfikat, w którego posiadaniu jest każda poważna firma oferująca usługi rozliczania opłat drogowych.

Innym ważnym wymogiem urządzenia jest spełnienie warunków technicznych. Musi być ono wyposażone w rozwiązania do komunikacji bezprzewodowej, to jest umożliwiać ewidencjonowanie oraz rozliczanie opłat drogowych, zarówno w systemach opartych na technologii DSRC, jak i GNSS. Na potrzeby systemów obowiązujących na przykład w Niemczech czy Austrii, gdzie wysokość opłat drogowych jest uzależniona od liczby osi, konieczne jest udostępnienie przycisku umożliwiającego manualny wybór liczby osi. Natomiast we włoskim systemie poboru opłat drogowych, który w przeciwieństwie do innych krajów oparty jest na technologii do komunikacji bezprzewodowej innej niż DSRC, wymagany jest dodatkowy moduł programowy.

W 2018 r. firma DKV zaoferuje klientom DKV BOX EUROPE urządzenie pokładowe przystosowane do pracy w systemie EETS. Za jego pomocą od początku przyszłego roku można będzie rozliczać opłaty drogowe w Belgii, a wkrótce także w Austrii, Francji, Hiszpanii, Portugalii i we Włoszech. W przypadku Niemiec i Polski nadal nie ma jasności co do wdrożenia w życie rozporządzenia w sprawie systemu EETS.