Data publikacji: 2022-02-10

Rewolucja JOST: system automatycznego sprzęgania KKS

Firma JOST to wiodący światowy producent i dostawca istotnych dla bezpieczeństwa systemów
przeznaczonych dla branży pojazdów użytkowych – ekspert w zakresie komponentów łączących
samochody ciężarowe i naczepy. To połączenie zostało właśnie zrewolucjonizowane: wprowadzony na
rynek system automatycznego sprzęgania KKS daje kierowcy możliwość automatycznego, szybkiego i
bezpiecznego sprzęgania oraz rozprzęgania naczepy bezpośrednio z kabiny za pomocą zdalnego
sterowania. Zastosowanie jednego tylko produktu umożliwia podniesienie na wyższy poziom
efektywności, komfortu i bezpieczeństwa, co oznacza, że KKS to przyszłość logistyki i element o
kluczowym znaczeniu dla autonomicznej jazdy.

Inteligentny i zarazem kompleksowy system sprzęgania

Sprzęganie i rozprzęganie to wciąż czasochłonna, kosztowna i obciążona ryzykiem czynność. W jego
trakcie kierowca ciężarówki musi pamiętać o wielu szczegółach, które wymagają czasu i stanowią
zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa. Według danych niemieckiego Ubezpieczeniowego Funduszu
Gwarancyjnego (Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung) zawodowi kierowcy wyjątkowo często ulegają
wypadkom spowodowanym upadkiem z wysokości, a przyczyną obrażeń mogą być między innymi upadki
podczas wsiadania i wysiadania z kabiny kierowcy.
System automatycznego sprzęgania KKS oferowany przez firmę JOST, światowego lidera na rynku
sprzęgów siodłowych i nóg podporowych, to wyjątkowo inteligentne rozwiązanie stworzone z myślą o
przyszłości sprzęgania. Sprzęg siodłowy KKS 42, elektryczne nogi podporowe Moduł E-Drive, system
sensoryki sprzęgu, czujniki, automatyczny układ smarowania LubeTronic, zdalne sterowanie KKS oraz
znormalizowane zgodnie z ISO złącze KKS tworzą innowacyjny i zarazem kompleksowy system sprzęgania.




Automatyczne sprzęganie i rozprzęganie z KKS

Podczas sprzęgania kierowca jest prowadzony niemal „za rękę”, a dzięki systemowi czujników na bieżąco
otrzymuje informacje dotyczące procesu sprzęgania, które odczyta na pilocie zdalnego sterowania KKS.
Podczas rozprzęgania przy użyciu KKS kierowca nie musi jak dotychczas wysiadać z kabiny, opuszczać za
pomocą korby nóg podporowych, wspinać się za kabinę, odłączać spiralnych przewodów i otwierać
sprzęgu siodłowego. Elektryczne nogi podporowe Moduł E-Drive opuszczają się automatycznie po
naciśnięciu jednego przycisku a sprzęg siodłowy odblokowywany jest zdalnie. Można również uniknąć
niebezpiecznego wchodzenia i schodzenia z pomostu za kabiną ponieważ nie trzeba już ręcznie odłączać
spiralnych przewodów pneumatycznych, elektrycznych, ABS/EBS, a złącze KKS sprzęgu siodłowego i
naczepy rozłącza wszystkie połączenia elektryczne i pneumatyczne pomiędzy naczepą a ciągnikiem.
Podczas sprzęgania kierowca podnosi podwozie pojazdu, aby zapewnić kontakt płyty sprzęgu siodłowego
z płytą ślizgową naczepy. Zamontowany w sprzęgu siodłowym czujnik sygnalizuje kontakt z płytą ślizgową
naczepy. Po wyświetleniu na pilocie zdalnego sterowania KKS informacji o kontakcie płyt należy cofać
ciągnikiem do momentu, aż sworzeń królewski znajdzie się w zamku sprzęgu siodłowego i zostanie
zablokowany. Czujniki monitorują również odpowiednią pozycję sworznia królewskiego i prawidłowe
zablokowanie sprzęgu siodłowego, a dane na ten temat są wyświetlane kierowcy na pilocie zdalnego
sterowania KKS. Wraz z połączeniem mechanicznym poprzez sworzeń królewski następuje również
automatyczne połączenie pneumatyki, elektryki oraz systemów ABS/EBS przez złącze KKS.





Większa efektywność dzięki KKS: redukcja kosztów i nakładów czasowych

Zastosowanie KKS pozwala zaoszczędzić do 50% czasu podczas każdej wymiany naczepy, ponieważ nie ma
już konieczności ręcznego podnoszenia i opuszczania nóg podporowych, podłączania przewodów
zasilających oraz otwierania sprzęgu siodłowego. KKS znacznie redukuje koszty pokonywanych tras, przy
czym 50% z nich można zaoszczędzić na sprzęganiu i rozprzęganiu. KKS do idealne rozwiązanie dla firm
transportowych, które często realizują przejazdy na krótkich trasach z dużą liczbą procesów sprzęgania i
rozprzęgania, jak ma to zwykle miejsce w transporcie zakładowym, gdzie oszczędność czasu przekłada się
na wymierne korzyści finansowe. System KKS znajdzie również zastosowanie w transporcie, gdzie
ogromną rolę odgrywa bezpieczeństwo, np. podczas przewozu substancji niebezpiecznych, ponieważ
monitoring oparty na czujnikach oferuje wysoki poziom zabezpieczenia przed odłączeniem naczepy i
niewłaściwym sprzęganiem. KKS to również idealne rozwiązanie dla transportu z zakładu produkcyjnego
do centrum logistycznego. Zdalne sterowanie i monitorowanie za pomocą KKS niemal całkowicie eliminuje
błędy i szkody podczas procesu sprzęgania. Elektryczne nogi podporowe Moduł E-Drive zawsze chowają
się w pełni automatycznie. Dzięki KKS prawdopodobieństwo odłączenia naczepy ze względu na
nieprawidłową obsługę, uszkodzenia i wypadków przy pracy spada niemal do zera. Istnieje mośliwość
stopniowego wprowadzania KKS do flot mieszanych.




KKS tworzy bezpieczne, ergonomiczne miejsca pracy

KKS całkowicie eliminuje wszystkie obciążające fizycznie czynności związane z procesem sprzęgania i
rozprzęgania, uniezależnia proces sprzęgania od pogody i pory dnia oraz zapewnia znaczną redukcję
czynnika stresu. Montowany w standardzie siłownik pneumatyczny gwarantuje bezproblemowe
otwieranie sprzęgu siodłowego nawet przy występujących naprężeniach pomiędzy ciągnikiem a naczepą.
Dzięki automatyzacji procesu sprzęgania kierowca nie musi już tak często wysiadać z kabiny i do niej
wsiadać, a także wspinać się na podest za kabiną, co znacznie zmniejsza ryzyko obrażeń. Dzięki tym
zaletom KKS otwiera nowe możliwości zatrudnienia dla szerszej grupy kierowców – to odpowiedź firmy
JOST na zmiany demograficzne i niedobór wykwalifikowanych pracowników.

Wkład w przyszłość logistyki

Joachim Dürr, prezes zarządu JOST Werke AG, jest całkowicie przekonany o efektywności systemu
automatycznego sprzęgania KKS: „Innowacyjny system KKS oferuje flotom naszych klientów działających
na bardzo konkurencyjnym rynku logistycznym wymierne korzyści w zakresie efektywności i
bezpieczeństwa. Oznacza to również korzyści dla kierowców. Stosowanie KKS znacznie zmniejsza ryzyko
powstania obrażeń spowodowanych trudnym procesem sprzęgania, zwiększa się również komfort pracy.
Cieszę się, że system ten pozwolił nam wykonać duży krok w stronę wysoce zautomatyzowanych,
komfortowych i bezpiecznych rozwiązań logistycznych i jako jego dostawca przyczyniamy się do realizacji
idei autonomicznej jazdy”.

Wszystkie informacje na temat KKS można znaleźć również na stronie internetowej: kks-futurenow.com