Data publikacji: 2017-07-19

Kalibracja kamer i radarów

Coraz więcej ciężarówek jest fabrycznie wyposażonych w systemy wspierające kierowcę podczas jazdy, jak aktywny tempomat czy asystent pasa ruchu. Systemy te wykorzystują czujniki, m.in. kamery i radary, które po naprawie powypadkowej wymagają kalibracji.

Warsztaty zajmujące się naprawami powypadkowymi informują nas, że wiele firm ubezpieczeniowych żąda od serwisu dokonującego naprawy powypadkowej, a nawet wymiany szyby przedniej z kamerą, udokumentowania przeprowadzenia kalibracji czujników. Jednym z pierwszych zestawów do kalibracji czujników, stosowanych w pojazdach użytkowych, dostępnych na naszym rynku, jest urządzenie firmy Texa. Zestaw składa się z poprzeczki pomiarowej i lasera do kontroli zbieżności oraz kalibracji radarów firm: Wabco, TRW, TRW/Knorr. Do kalibracji kamer służą specjalne tablice, które są różne w zależności od marki pojazdu. Na razie oferowane są tablice do pojazdów: MAN, Scania, Volvo i Renault. Procedura kalibracji wymaga użycia testera diagnostycznego i skorzystania z oprogramowania, w tym przypadku IDC5. Z doświadczenia wiemy, że przeprowadzenie prawidłowej kalibracji wymaga odbycia specjalistycznego szkolenia.

Na zagranicznych targach Texa pokazała urządzenie e-Truck, które po zainstalowaniu w gnieździe diagnostycznym pojazdu i konfigurowaniu umożliwia zdalne monitorowanie stanu technicznego pojazdu, zarządzanie przeglądami technicznymi, a nawet zdalne wykonywanie funkcji diagnostycznych. Urządzenie to stanowi konkurencyjne rozwiązanie dla systemów telematycznych, które wykorzystują producenci ciężarówek.