Data publikacji: 2015-11-26
Scania na bioetanol
Scania opracowała 5-cylindrowy, rzędowy silnik z zapłonem samoczynnym o pojemności 9 litrów i mocy 280 KM napędzany bioetanolem ED95). Etanol jest używany od ponad 100 lat i może być wytwarzany lokalnie. Aż 90% paliw odnawialnych wykorzystuje etanol.
Doskonale znany, 9-litrowy silnik wysokoprężny Scania stał się podstawą do stworzenia nowej jednostki. Ponieważ w odmianie zasilanej etanolem ED95 zachował zapłon samoczynny, modyfikacje w stosunku do bazowej wersji na olej napędowy są stosunkowo małe. Poważniejszej ingerencji wymagał układ wtryskowy. Konieczne było również zwiększenie stopnia sprężania. W układzie utylizacji spalin znajduje się katalizator SCR.
Silnik Scania napędzany jest bioetanolem ED95. Paliwo to zawiera 5% dodatków smarujących i ułatwiających zapłon. Dzięki temu napędzany nim silnik może mieć zapłon samoczynny. ED95 produkowany z celulozy zapewnia redukcję CO2 nawet o 66% w porównaniu z olejem napędowym. Biopaliwa drugiej generacji zmniejszają emisję nawet o 90%. Bioetanol pozytywnie wpływa również na ograniczenie emisji NOx. ED95 może być przechowywany i tankowany jak olej napędowy, a ponadto jest wytrzymały na niskie temperatury.