Data publikacji: 2014-10-30

Obowiązkowy układ ESP?

Od 1 listopada 2015 roku wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i lżejsze samochody użytkowe o masie całkowitej do 3,5 tony muszą być wyposażone w układ ESP zapobiegający poślizgom. Wszystkie pozostałe pojazdy zostaną objęte tym obowiązkiem rok później.

Według danych za rok 2014 aż 84% wszystkich samochodów użytkowych w Europie jest wyposażonych w ESP, na świecie tylko 59%. Uznaje się, że oprócz pasów bezpieczeństwa, układ ESP jest najważniejszym układem bezpieczeństwa w samochodzie, ważniejszym nawet niż poduszki powietrzne.

Obowiązkowy układ ESP?

Z pomocą inteligentnych czujników układ ESP 25 razy na sekundę sprawdza, czy samochód porusza się zgodnie z kierunkiem zadanym przez kierowcę. Jeśli wartości zadane różnią się od rzeczywistych, układ ingeruje redukując najpierw moment obrotowy silnika. Jeśli to nie wystarczy, dodatkowo wyhamowuje poszczególne koła, co pomaga utrzymać właściwy tor poruszania się pojazdu.

Układ ESP jest rozszerzoną wersją opracowanego przez firmę Bosch w 1978 roku układu ABS (zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania), a obecnie pełni także wiele innych funkcji. Znaczna część funkcjonalności układu przypada dziś na funkcje dodatkowe, np. stabilizacja przyczepy.

Od czasu uruchomienia produkcji seryjnej w 1995 roku Bosch wyprodukował już ponad 100 milionów układów ESP. Ważną rolę ESP w poprawie bezpieczeństwa na drogach dostrzegają także inne kraje. Od września 2011 roku wszystkie pojazdy o masie całkowitej do 4,5 tony w USA i Kanadzie są wyposażone w układ ESP.

Wydaje się, że w najbliższych latach zostanie wprowadzony w Unii Europejskiej obowiązek wyposażania pojazdów użytkowych w system monitorujący temperaturę i ciśnienie powietrza w ogumieniu (TPMS), który od 1 listopada tego roku stał się obowiązkowy dla noworejestrowanych aut osobowych.