Data publikacji: 2014-10-06

Bosch w Hanowerze

W ostatniej informacji z dnia 2.10. 2014 opisaliśmy nowe układy wtryskowe firmy Delphi. Teraz prezentujemy nieco odmienną koncepcję firmy Bosch.

Bosch w Hanowerze

Firma Bosch przedstawiła w Hanowerze wiele ciekawych rozwiązań, do których będziemy powracać na naszej stronie. Teraz nieco informacji o układzie common rail CRSN3-25, który umożliwia ciśnienie wtrysku 2500 barów. Cechą charakterystyczną tego układu jest praca bez wypływu do przewodu powrotnego niezużytego paliwa przy niskich i wysokich ciśnieniach. Bosch twierdzi, że wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem i bez strat w istotny sposób przyczynia się do podniesienia efektywności całego układu napędowego. System zapobiega stratom paliwa będącym efektem przecieków.

Niezużyty olej napędowy przedostawał się do przewodu powrotnego. Wysoką szczelność udało się uzyskać dzięki temu, że wszystkie części wewnętrzne wtryskiwacza, łącznie z zaworem sterującym znajdują się pod ciśnieniem systemowym. Aby w takich warunkach mogło w ogóle dojść do otwarcia iglicy, jest ona sprzężona hydraulicznie z trzpieniem zespołu zaworka. Szczelny wtryskiwacz podnosi efektywność i dzięki wyjątkowo precyzyjnemu wtryskowi paliwo spalane jest w sposób czystszy i ograniczający emisję spalin. Dodatkowo nowy układ ułatwia rozruch w trybie start-stop, ponieważ ciśnienie systemowe długo się utrzymuje.

Denoxtronic 6

Podczas procesów spalania przeprowadzanych w warunkach dużego nadmiaru powietrza (silnik z zapłonem samoczynnym) maleje wprawdzie zużycie paliwa, ale zwiększa się emisja tlenków azotu. Ten konflikt interesów jest dla konstruktorów silników Diesla sporym wyzwaniem. Nowy system dozowania mocznika Denoxtronic 6 firmy Bosch nie korzysta ze sprężonego powietrza, jak to było w poprzednich rozwiązaniach. Szczególnie dużo uwagi konstruktorzy Bosch poświęcili wytrzymałości konstrukcji i kompaktowym wymiarom. W porównaniu do poprzedniej generacji systemu, wielkość modułu tłoczącego została w najnowszej wersji Denoxtronic 6 zmniejszona o około jedną trzecią. Równocześnie moduł gwarantuje wysoką efektywność wykorzystania płynu AdBlue (mocznika), ponieważ nie dochodzi do jego kondensacji na ściankach. Niemal całkowite wyeliminowanie tworzyw sztucznych umożliwia stosowanie modułu dozującego w trybie ciągłym przy temperaturach otoczenia do 140 stopni Celsjusza.

Producenci komponentów, jak Bosch, Delphi czy Magneti Marelli opracowują nowe rozwiązania w nadziei, że zostaną kupione przez producentów ciężarówek. Nie wszystkie nowości pokazane na targach w Hanowerze trafią do seryjnej produkcji.