Data publikacji: 2009-01-26

Mocarz

Volvo Trucks zaprezentowało najmocniejszy na świecie samochód ciężarowy produkowany seryjnie. To Volvo FH16, z silnikiem o mocy 700 KM i momencie obrotowym 3150 Nm.

Volvo D16G

Nowy silnik zaprojektowano na bazie poprzedniej jednostki D16, rozwijającej moc 660 KM. Mimo mocy większej o 40 KM i nieco wyższego momentu obrotowego, nowy silnik emituje mniej zanieczyszczeń. W porównaniu z poprzednim modelem, emisję tlenków azotu zredukowano o 40 procent. Nowa 16-litrowa jednostka napędowa spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 5, wchodzącą w życie 1 października 2009 r. 

W celu obniżenia hałasu zwiększono ilość wtrysków paliwa i przeprojektowano tłoki. Układ oczyszczania spalin ma większą pojemność. Układ ten może działać przy wyższym natężeniu przepływu spalin, co oznacza zmniejszenie przeciwciśnienia w układzie wydechowym i zminimalizowanie strat mocy. Większa pojemność układu oznacza również większą wydajność oczyszczania spalin. Podobnie jak dotychczas, za eliminowanie szkodliwych składników spalin jest odpowiedzialny układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR (Selective Catalytic Reduction).

Do standardowego wyposażenie Volvo D16G należy nowy, elektronicznie sterowany hamulec wydechowy (EPG), zapewniający moc hamowania 230 kW. Przejście na sterowanie elektroniczne pozwoliło na zredukowanie liczby ruchomych części. Dzięki temu nowy hamulec ma prostszą budowę, większą niezawodność i mniejsza masę. Opcjonalnie, silnik może być wyposażony w hamulec silnikowy Volvo VEB+, o mocy hamownia 425 kW.

Podstawowe informacje:

  • 16-litrowy, 6-cylindrowy silnik wysokoprężny, z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego.
  • Moc maksymalna: 700 KM, 600 KM lub 540 KM.
  • Maksymalny moment obrotowy: 3150 Nm, 2800 Nm lub 2650 Nm.
  • Hamulce silnikowe: EPG o mocy 230 kW przy 2200 obr/min lub VEB+ o mocy 425 kW przy 2200 obr/min.
  • Technika oczyszczania spalin: Selektywna redukcja katalityczna (SCR)
  • Okres między wymianami oleju: do 100 tys. km lub 1 rok
  • Przystawka odbioru mocy (opcja): 1000 Nm na postoju, 650 Nm podczas jazdy.
  • Dostępny z otwartym lub zamkniętym układem odpowietrzania skrzyni korbowej.