Data publikacji: 2009-04-01

Nowy Zetros

W zasadzie Mercedes-Benz Zetros jest pojazdem zaprojektowanym dla potrzeb wojska i przeznaczonym do poruszania się w najtrudniejszym terenie. Cywilna wersja tego pojazdu miała premierę podczas targów IAA 2008.

Zetros
Mercedes-Benz Zetros

Samochód jest oferowany w wersji trzyosiowej jako Zetros 2733 A 6x6 oraz dwuosiowej jako Zetros 1833 A 4x4. Dostępne rozstawy osi wynoszą 4800 mm (w wersji dwuosiowej) oraz 4750 + 1450 mm (w wersji trzyosiowej). Masa podwozia to 8,6 t lub 10,5 t, a dopuszczalna masa całkowita 16/18 t lub 25/27 t. Standardowa skrzynia ładunkowa ma długość 5,1 m lub 6,2 m, przy czym możliwe są też skrzynie o innych wymiarach. 

W Zetrosie wykorzystuje się komponenty Axora/Actrosa, co obniża koszty obsługi serwisowej floty ciężarowych Mercedesów. Cechą charakterystyczną Zetrosa jest umieszczenie silnika przed kabiną i ulokowanie fotela kierowcy między osiami. Wygodny dostęp do silnika zapewnia pokrywa odchylana do przodu. 

Zetros ma stały napęd na wszystkie koła. W układzie przeniesienia napędu zastosowano dwustopniową skrzynię rozdzielczą z przełożeniem redukującym do jazdy terenowej 1:1,69 i załączane mechaniczne (!) blokady mechanizmu różnicowego osi tylnej, między osiami i osi przedniej. Właściwości trakcyjne w terenie zwiększają pojedyncze opony, ponieważ koła tylne poruszają się po śladzie kół przednich. Standardowo stosowane są opony w rozmiarze 14.00 R 20. Dopuszczalna głębokość brodzenia wynosi standardowo 800 mm, a dzięki odpowiednim modyfikacjom można ją zwiększyć do 1100 mm.
Pojazd napędzany jest 6-cylindrowym silnikiem rzędowym OM 926 LA z doładowaniem turbosprężarką o pojemności 7,2 l i mocy maksymalnej 326 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1300 Nm w przedziale 1200-1600 obr/min. Silnik współpracuje ze sterowaną hydraulicznie skrzynią biegów Mercedes-Benz G 131 - 8 biegów do jazdy w przód i bieg pełzający z krótkim przełożeniem. W tym roku ma być oferowana skrzynia zautomatyzowana. 

Hamulce są bębnowe, a w osiach zastosowano zwolnice planetarne o nacisku na oś wynoszącym maksymalnie 7,5 t lub 9 t. 

Mercedes-Benz Zetros zadebiutował na naszym rynku w tym roku. Może nie jest to najszczęśliwszy moment, ale własności terenowe tego pojazdu są godne uwagi. Konstrukcja Zetrosa jest prosta i może nawet trochę konserwatywna. Ale za to ma być niezawodna.