Data publikacji: 2012-10-05

Firma Delphi w Hanowerze

Na targach IAA w Hanowerze wystawiały się również firmy produkujące komponenty do ciężarówek. Delphi pokazało urządzenia zwiększające bezpieczeństwo. Wśród prezentowanych rozwiązań warto wymienić: autonomiczny system hamowania w razie zagrożenia (AEB) i system ostrzegania przed zmianą pasa ruchu (LDW). W Europie systemy te staną się obowiązkowym wyposażeniem niektórych nowych pojazdów użytkowych już od 1 listopada 2013, a dla wszystkich nowych pojazdów użytkowych z segmentu Heavy Duty od 1 listopada 2015 r.

Delphi w Hanowerze
Autonomiczny system hamowania 
Autonomiczny system hamowania w razie zagrożenia (AEB) wykorzystuje dane i informacje otrzymane z kamery wizyjnej i systemu radarów do stwierdzenia, czy istnieje zagrożenie kolizją. System ostrzega kierowców o potencjalnych zagrożeniach i automatycznie rozpoczyna hamowanie, jeśli kierowca nie zareaguje właściwie. W przeciwieństwie do innych systemów tego typu, w których siła hamowania zostaje ograniczona do 50%, system Delphi wykorzystuje pełną siłę hamowania. Wykorzystując moduły przetwarzające obraz oraz skomplikowane algorytmy system przetwarza i łączy dane pochodzące z czujników i umożliwia pracę wielu systemów bezpieczeństwa: między innymi systemu ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, systemu ostrzegania przed zderzeniem z pojazdem z przodu, inteligentnego tempomatu działającego w pełnym zakresie prędkości, systemu automatycznego hamowania w sytuacji, kiedy uniknięcie kolizji jest niemożliwe, systemu sterującego reflektorami przednimi oraz systemu rozpoznającego znaki drogowe. 

System ostrzegania przed zmianą pasa ruchu 
Wykorzystując kamerę i system przetwarzania obrazu system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu wykrywa i rozpoznaje namalowane na jezdni oznaczenia, ustala kierunek jazdy samochodu i wydaje kierowcy odpowiednie ostrzeżenia. System ten jest przydatny w przypadkach, gdy kierowca jest zmęczony i zasypia lub jest zajęty innymi czynnościami. 

System wykrywania zagrożeń z boku i z tyłu pojazdu
System wykrywania zagrożeń z boku i z tyłu pojazdu (RSDS) pomaga kierowcom zauważyć zbliżające się inne pojazdy podczas wykonywania manewrów, takich jak zmiana pasa ruchu czy zawracanie. Ostrzega więc kierowców o tym, że inny pojazd wjechał w strefę martwą z boku lub z tyłu pojazdu, w którym system został zainstalowany. System wykorzystuje radar o częstotliwości pracy 76 GHz, osiągając znacznie lepsze efekty niż dotychczas stosowane radary pracujące na częstotliwości 24 GHz. Korzyści ze stosowania systemu 76 GHz to większa precyzja w rozpoznawaniu celów, krótszy zasięg minimalny i lepsze rozpoznawanie odległości. 
Systemy te są stosowane w wielu pojazdach. Piszemy o nich dlatego, że Delphi jako pierwsza firma na świecie wprowadziła w 1999 roku systemy bezpieczeństwa oparte na działaniu radaru. Automatyczne hamowanie w przypadku wykrycia obecności pojazdów lub pieszych wprowadziło w 2010 roku Volvo wykorzystując właśnie rozwiązanie Delphi.