Data publikacji: 2011-10-27
, autor: Na podstawie materiałów firmy LuK

Wymiana pompy wspomagania układu kierowniczego

Podczas wymiany hydraulicznej pompy wspomagania układu kierowniczego należy przepłukać układ hydrauliczny. Zaniechanie wykonania płukania układu może być przyczyną uszkodzenia pompy, co wiąże się z ponowną naprawą i wymianą uszkodzonych części.

Pompa wspomagania układu kierowniczego

Elementy składowe układu kierowniczego poddane są wysokim obciążeniom mechanicznym. W związku z tym, drobne cząstki metalu mogą zanieczyścić układ hydrauliczny, co może powodować głośniejszą pracę pompy wspomagania lub nawet jej zatarcie. Komora pompy łopatkowej wykonana jest w tolerancji nie przekraczającej jednej tysięcznej milimetra, co w przypadku zanieczyszczenia układu wiąże się z ryzykiem zatkania systemu. 

Dlatego podczas wymiany pompy wspomagania układu kierowniczego, nie tylko należy wymienić ciecz hydrauliczną, ale także obowiązkowo przepłukać cały układ hydrauliczny przynajmniej dwukrotnie. W zależności od typu pojazdu, podczas tej procedury zużywa się do 5 litrów cieczy hydraulicznej. Trzeba upewnić się, że dostępny jest pojemnik na spuszczaną ciecz hydrauliczną o odpowiedniej pojemności. Należy stosować jedynie ciecz hydrauliczną rekomendowaną przez producenta pompy. 

Procedura płukania układu kierowniczego:

  • Podnieść przednią część pojazdu tak, aby uzyskać swobodę obrotu kołami. W ten sposób zredukuje się opory podczas skręcania kołami, uniknie się spienienia cieczy hydraulicznej i możliwości zapowietrzenia układu.
  • Zdjąć pokrywę zbiornika i odłączyć przewód powrotny.
  • Uruchomić silnik i obracać kierownicą w obu kierunkach. Podczas spuszczania zużytej cieczy jednocześnie wlewać do układu nowy olej hydrauliczny.
  • Po zakończeniu dwóch pełnych cykli płukania układu, wyłączyć silnik. Wymontować zbiornik i umyć go dokładnie preparatem do mycia hamulców. Nie należy zapominać o oczyszczeniu lub wymianie układu filtrującego.
  • Zamontować zbiornik, podłączyć przewód powrotny i sprawdzić poprawność ich ustawienia.
  • Teraz napełnić zbiornik do wymaganego poziomu i włączyć silnik.
W celu odpowietrzenia układu trzeba obrócić kierownicą 20 razy. Następnie zamknąć zbiornik, sprawdzić poziom cieczy hydraulicznej i wykonać próbną jazdę.