Data publikacji: 2021-11-04

Targi TransEXPO 2021

W dniach 27-29 października na targach Kielce odbyły się XV Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TransEXPO. Wzięli w nich udział potentaci z branży autobusowej, zarówno producenci, jak i dystrybutorzy.

Na tak znaczącym wydarzeniu dla całej branży nie mogło oczywiście zabraknąć firmy Inter Cars, która od lat rozwija ofertę części do autobusów, a w ostatnim roku stała się liderem wśród dostawców w aftermarkecie. W tym roku uczestniczyliśmy na targach gościnnie, na zaproszenie naszych dostawców OE, odwiedzając m.in. stoiska firm Varta i Knorr-Bremse. Pandemia, która dała się we znaki wielu sektorom w gospodarce, odcisnęła swój wyraźny ślad także wśród wystawców TransExpo. W tegorocznym wydarzeniu liczba uczestników była wyraźnie mniejsza niż w ubiegłych latach.

Wiedza zawsze w cenie

Targi rozpoczęły się od konferencji zorganizowanej przez IGKM, skupiającej się na przyszłości i rozwoju rynku, ze szczególnym naciskiem na rozwój technologii dotyczącej napędu. Na początku swoje prelekcje wygłosili m.in. klienci na co dzień współpracujący z Inter Cars, MZA Warszawa i MPK Kraków. Chętnie dzielili się oni wiedzą i doświadczeniem w eksploatowaniu różnych modeli autobusów ze różnicowanym napędem. Prelegenci podejmowali tematy dotyczące trudności związanych z użytkowaniem autobusów elektrycznych, gazowych czy hybrydowych.

Ku przyszłości

Z kolei producenci pojazdów zaprezentowali kilka bardzo ciekawych modeli z nowoczesnym designem i rozwiązaniami. Prym wiodły autobusy gazowe, wodorowe i elektryczne:

  • AUTOSAN z wodorowym Sancity 12LFH,
  • SOLARIS z Urbino 9 LE electric,
  • MAN Lion’s City E, który otrzymał Złoty Medal Targów Kielce.

Jedną z najciekawszych premier był ARP e-Vehicles Pilea, kolejny po Solarisie autobus zaprojektowany i wyprodukowany w naszym kraju. Jak podaje producent ponad 60% jego komponentów produkowanych jest w Polsce. Mimo kolejnych generacji autobusów elektrycznych i gazowych prezentowanych podczas targów, cały czas prym wiodą jednak pojazdy z silnikiem Diesla. Są one bezwarunkowo najtańsze w eksploatacji i zakupie, a ich awaryjność jest relatywnie najmniejsza.