Data publikacji: 2009-03-31

Renault optymalizuje

Renault Trucks skonstruowało samochód badawczy Optifuel Lab, który ma przyczynić się do modernizacji pojazdów seryjnych produkowanych w przyszłości.

Optifuel Lab
Samochód badawczy Renault Optifuel Lab
Optifuel Lab- aerodynamika
Optifuel Lab-systemy wspomagania

W przeciwieństwie do mody na napęd hybrydowy, Renault Trucks udoskonala silnik z zapłonem samoczynnym, jako dominujące źródło napędu na rynku przewozów długodystansowych. 

Celem Optifuel Lab jest ograniczenie zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń zestawu drogowego - ciągnika z naczepą. Pierwszy etap badań udowodnił, że możliwe jest uzyskanie znacznego obniżenia zużycia paliwa przez zmianę rozwiązań aerodynamicznych stosowanych w konstrukcji zestawu, optymalizację konstrukcji układu napędowego i opon, a także wprowadzenie specjalnych systemów wspomagających kierowcę w prowadzeniu samochodu. 
Po przejechaniu 4500 kilometrów jazd testowych autorzy projektu uzyskali zmniejszenie zużycia paliwa o 13%, czyli o 4,5 l/100 km, w porównaniu do seryjnego Renault Premium Route DXi 11 (450 KM). 

Projekt Optifuel Lab obejmuje: aerodynamikę pojazdu, układ napędowy, opory toczenia oraz systemy wspomagania w prowadzeniu samochodu. 

Aerodynamika 

Zmieniono kształt nadwozia nie tylko ciągnika lecz całego zestawu drogowego. Zmiany w ciągniku: wydłużony o 30 cmzderzak, nowy kształt dachu, usunięcie lusterek zewnętrznych i zastąpienie ich kamerami. Zmiany w zestawie: nowe spoilery boczne między kabiną a naczepą, osłonięte koła jezdne, dyfuzory powietrza (optymalizacja przepływu powietrza pod zestawem). Z tyłu naczepy zamontowano spojlery długości 70 cm pozwalające na maksymalne ograniczenie strefy turbulencji. Powstaje ona nieuchronnie za samochodem podczas jazdy i działa hamująco na jego ruch. Zmieniono też kształt dachu naczepy płaskiego na wypukły. 
Zestaw porusza się na oponach o zmniejszonych oporach toczenia Michelin Energy SaverGreen. 

Układ napędowy 

Renault nie podaje dokładnie jakich zmian dokonano w silniku. Pracuje on jednak przy podwyższonej temperaturze oleju. Skupiono się na osprzęcie:
- pompa wody ma dwie prędkości pracy: natężenie przepływu cieczy chłodzącej w układzie chłodzenia silnika jest sterowane stopniowo i jego maksymalna wartość jest osiągana tylko wtedy, gdy jest to niezbędne,

  • pompa oleju o zmiennym wydatku,
  • sprężarka powietrza jest włączana okresowo,
  • zmodernizowany alternator.

Systemy wspomagania 

- zmiana oprogramowania skrzyni biegów Optidriver. Skrzynia umożliwia zmianę biegów przy niższych niż dotychczas prędkościach obrotowych silnika. Jest wyposażona w zmodyfikowaną funkcję EcoRoll - rozłącza układ napędowy, gdytylko pozwalają na to warunki jazdy, na przykład na początku zjazdu z wzniesienia. Ponadto skrzynia współpracuje z systemem Cruise-control, - zmodernizowano ogranicznik prędkości ASL (Adaptive Speed Limiter). Dzięki sprzężeniu z systemem GPS urządzenie potrafi analizować położenie samochodu, ukształtowania drogi (podjazdy lub zjazdy z wzniesienia), rozpoznawać wymagane przepisami ograniczenia prędkości i ustalać w ten sposób automatycznie prędkość, z jaką powinien poruszać się samochód. Przykładowo, system ten potrafi łagodnie zmniejszyć prędkość samochodu przy zbliżaniu się do punktu poboru opłat za autostradę. 

Działania Renault Trucks idą w dobrym kierunku, chociaż wykorzystują znaną od lat wiedzę. Wydaje się jednak, że wiele zastosowanych rozwiązań można wprowadzić do produkcji seryjnej, szczególnie z zakresu osprzętu silnika i aerodynamiki.