Data publikacji: 2023-10-06

Knorr-Bremse wprowadza nową generację modułów TEBS do przyczep i naczep

Dzięki iTEBS® X Knorr-Bremse wprowadza najbardziej zaawansowaną generację inteligentnego, elektronicznego układu hamulcowego do przyczep/naczep. Uproszczony i znormalizowany układ przewodów zapewnia korzyści w zakresie montażu i serwisowania. Zakres zastosowań i funkcji został jeszcze bardziej rozszerzony i udoskonalony.Kup części Knorr-Bremse przez e-Catalog

W ludzkim mózgu to przede wszystkim połączenie pewnych obszarów w sieć decyduje o inteligencji jednostki. W przypadku naczep, inteligencja ta znajduje się w elektronicznym układzie hamulcowym (TEBS) - dlatego KnorrBremse nazwała system „EBS iTEBS® X”, gdzie "i" oznacza "inteligentny". Również w tym przypadku połączenie poszczególnych komponentów odgrywa kluczową rolę w ogólnej wydajności układu hamulcowego. Jednak im bardziej złożony i zróżnicowany jest system przewodów TEBS i im więcej komponentów zawiera, tym bardziej czasochłonny jest jego montaż i późniejszy serwis.

W tym miejscu do akcji wkroczyli eksperci Knorr-Bremse, wprowadzając generację iTEBS® X, która jest kontynuacją modelu G2.2, jeszcze bardziej udoskonalili zakres funkcji i uprościli połączenia poszczególnych elementów układu hamulcowego, w tym zaworu parkingowego i manewrowego oraz zawieszenia pneumatycznego. iTEBS® X łączy jednostkę sterującą, czujniki i pneumatyczny układ sterowania hamulcami, a także funkcje hamowania, takie jak ABS i hamowanie zależne od obciążenia. Umożliwia to bardziej precyzyjną kontrolę siły hamowania i lepszą koordynację między ciągnikiem a naczepą, zmniejszając zużycie hamulców naczepy, a tym samym obniżając ogólne koszty operacyjne.

Dalsze optymalizacje obejmują wykorzystanie szeroko stosowanego systemu wtyczek HDSCS, który jest swobodnie dostępny na rynku. Ponadto iTEBS® X oferuje modułową koncepcję złącza, z funkcjami, które wcześniej były kontrolowane za pomocą jednego złącza, teraz są rozmieszczone w siedmiu różnych gniazdach. Daje to producentowi pojazdu jeszcze większą elastyczność niż wcześniej, jeśli chodzi o wybór funkcji i ich precyzyjne przypisanie. Kolejną fundamentalną cechą konstrukcyjną jest odłączana płyta modułu TEBS - kolektor sprężonego powietrza z przyłączami dla pneumatycznych przewodów zasilających. Jeśli chodzi o serwisowanie, technik nie musi już odłączać wszystkich połączeń osobno, ale tylko jeden kolektor sprężonego powietrza w celu usunięcia problemu ze złączami lub modulatorem.

iTEBS® X może być montowany na wszystkich popularnych typach przyczep i naczep oraz wykorzystywany we wszystkich możliwych zastosowaniach. Mimo to charakteryzuje się jednolitym i wysoce usprawnionym układem przewodów. W nowej generacji TEBS Knorr-Bremse poprowadził przewody elektryczne i pneumatyczne między poszczególnymi modułami TEBS i komponentami naczepy najkrótszą możliwą drogą. Oszczędza to znacznie czas podczas montażu, a także zmniejsza liczbę komponentów systemu i ilość przewodów hamulcowych.

Ponieważ nie każdy pojazd potrzebuje wszystkich możliwych funkcji, Knorr-Bremse oferuje moduł iTEBS® X w trzech wersjach, o różnych poziomach integracji funkcjonalnej. Zapewnia to atrakcyjny stosunek ceny do wydajności, bez konieczności kompromisów w zakresie inteligencji lub możliwości zastosowania TEBS. Wynika to z faktu, że podstawowy zakres funkcji trzech wariantów iTEBS® X pozostaje identyczny, a modele różnią się na przykład liczbą wejść i wyjść elektrycznych. Podczas gdy modele iTEBS®X PLUS i iTEBS® X LAC oferują jeszcze więcej połączeń, wersja iTEBS® X ECO jest najbardziej odpowiednim rozwiązaniem dla wrażliwego na ceny rynku masowego. Producenci pojazdów mogą zatem korzystać z optymalnego stosunku ceny do wydajności dla konkretnych zastosowań.

iTEBS® X LAC (Lift Axle Control), z drugiej strony, ma zintegrowane sterowanie osią podnoszoną i dlatego jest zalecany do wszystkich naczep z co najmniej jedną osią podnoszoną. W tym przypadku do osi podnoszonej należy poprowadzić tylko przewody powietrza, bez konieczności stosowania dodatkowego zaworu. Oznacza to również, że nie jest wymagana dodatkowa przestrzeń montażowa, a podwozie nie musi być dodatkowo nawiercane. Wersją pośrednią pomiędzy LAC i ECO jest wersja iTEBS® X PLUS, która oferuje, wraz ze złączem P28, dodatkowe sterowane złącze pneumatyczne, na przykład dla zaworu osi podnoszonej lub blokady osi skrętnej.

Knorr-Bremse połączył również zawór podnoszenia i opuszczania z zaworem postojowym i manewrowym (POS) w zawór postojowy i manewrowy (POM), aby zaoszczędzić miejsce. W związku z tym zawór przelewowy został przeniesiony do modulatora TEBS - co również pomaga uprościć system przewodów. Oprócz sprawdzonej konstrukcji z dwoma przyciskami, dostępna jest teraz wersja HMI (Human Machine Interface), która oferuje dźwignię do ręcznego podnoszenia i opuszczania nadwozia pojazdu.

Knorr-Bremse oferuje teraz również nowy moduł zawieszenia podwozia (CSM) w dwóch wersjach, albo jako konwencjonalną, czysto pneumatyczną wersję podstawową, albo jako sterowaną elektropneumatycznie wersję iLvl, która oferuje dodatkowe inteligentne funkcje. Ta druga wersja jest zalecana dla naczep, które muszą oferować więcej niż dwie wysokości jazdy: na przykład wywrotki w zastosowaniach związanych z budową dróg.

Dzięki nowej generacji iTEBS® X, Knorr-Bremse po raz kolejny udowadnia, że połączenie w sieć jest podstawą inteligencji i funkcjonalności TEBS. Jednocześnie uproszczenie i harmonizacja sieci pomiędzy różnymi komponentami TEBS w żaden sposób nie wpływa na funkcjonalność systemu.

Kup części Knorr-Bremse przez e-Catalog

Czytaj także: 

Nowe życie pneumatycznych układów hamulcowych

Rozwiązanie Wabco do pneumatyki - regenerowany modulator TEBS E5