Data publikacji: 2017-09-06

Solaris eksportuje

Największe przedsiębiorstwo transportu publicznego w stolicy Belgii, firma STIB, zamówiła pierwsze autobusy elektryczne marki Solaris. Będzie to siedem elektrycznych Solarisów Urbino 8,9 LE, których dostawa przewidziana jest na początek roku 2018.

Zgodnie z założeniami zamówienia, autobusy wyposażone zostaną w silnik trakcyjny o mocy 160 kW oraz napęd polskiego producenta Medcom. Pojazdy będą w pełni bezemisyjne, a wysoki komfort podróżowania zapewnią baterie o pojemności 160 kWh, które ładowane będą poprzez złącze Plug-in. Zgodnie w zapowiedzią brukselskiego ministra transportu Pascala Smet belgijski przewoźnik zakłada elektryfikację całej floty autobusowej do 2030 roku. Solaris umacnia swoją pozycję na europejskich rynkach, jako uznany producent autobusów bezemisyjnych, w czym pomogło przyznanie tytułu Autobusu Roku 2017 dla modelu Urbino 12 electric.

Przedstawiciele zarządu Solaris Bus & Coach S.A. podpisali też Europejską Deklarację na rzecz wdrożenia „czystych autobusów”. Dokument sygnowany między innymi przez Komisję Europejską i największych producentów w branży, jest wyrażeniem poparcia dla masowego wdrażania autobusów całkowicie bezemisyjnych i z napędami alternatywnymi. W uzasadnieniu powstania Deklaracji Komisja Europejska podkreśla, że transport bezemisyjny jest najbardziej skuteczną formą mobilności publicznej w regionach i miastach. W Europie proces ten już się rozpoczął, o czym świadczą ostatnie działania władz największych europejskich metropolii. Przykładowo Ateny, Paryż i Madryt planują wyeliminowanie konwencjonalnego napędu spalinowego z komunikacji publicznej do 2025 roku. Inne miasta i regiony także ogłosiły plany powstrzymania zakupu konwencjonalnie napędzanych autobusów. Wśród nich znajdziemy Kopenhagę (od 2014 r.), Londyn ( 2018 r.), Berlin (2020 r.) oraz Oslo (2020 r.). Warszawa natomiast zadeklarowała niedawno wprowadzenie kolejnych 130 pojazdów (30 autobusów elektrycznych już zakupiła) z napędem elektrycznym do roku 2020.