Data publikacji: 2017-03-29

Rynek autobusów w lutym

Jak podają Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firma JMK, w lutym zarejestrowano 220 szt. używanych autobusów i 126 nowych.

Autobusy używane

Od początku roku zarejestrowano w naszym kraju 488 szt. używanych autobusów, co stanowi o 34 szt. wyższy niż rok temu (+7,5%). Zdecydowaną większość zarejestrowanych używanych autobusów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Najważniejszym motorem napędowym rynku jest kategoria turystyczna. Kolejnym segmentem, który ciągnie import, są autobusy międzymiastowe. Dobrze też prezentują się pojazdy miejskie. Na minusie są jedynie MINI-busy. Co ciekawe, to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji.

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (32%). Trzecią starsze - z lat 1996-1999 - z normą Euro II (9%). Analiza według poszczególnych segmentów funkcjonalnych od początku roku:
- autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. Od początku roku zarejestrowano 154 pojazdy, czyli o 18 szt. więcej niż przed rokiem (+13,2%),
- autobusy międzymiastowe – sprowadzono 150 sztuk, czyli o 26 szt. (+21,0%) więcej niż przed rokiem,
- autobusy MINI – sprowadzono 102 szt., czyli o 24 szt. (-19,0%) mniej niż przed rokiem,
- autobusy miejskie – sprzedano 57 szt. (+12 szt./+26,7%).

Tegorocznym liderem rynku używanych autobusów jest marka Mercedes-Benz. W tym roku zarejestrowano łącznie 157 szt. (+10 szt./+6,8%) używanych pojazdów tej marki. Zajmuje ona 32,2% w rynku, co oznacza udział o 0,2 pkt proc. mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentuje kategorię MINI – 50 szt., w której marka ma 49,0% udziału. To efekt popytu na Sprintera i Vario. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault zajmują odpowiednio: 17,6%, 10,8% i 8,8% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:
- międzymiastowym - z udziałem 33,3%, (50 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się modele O407, O408, Conecto czy Integro,
- turystycznym - z udziałem 18,8% (29 szt.). Tutaj krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy, jak Tourismo czy Tourino,
- miejskim - z udziałem 26,3% (15 szt.), w którym największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

Na drugim miejscu jest Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault (6 miejsce). Od początku roku Setra odnotowała 52 rejestracje używanych autobusów, czyli o 8 szt. więcej niż przed rokiem (+18,2%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,7% (+1 pkt proc. w porównaniu z sytuacją po lutym 2016 r.). Setra zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (29 szt.) i w kategorii pojazdów turystycznych (20 szt.). Najczęściej sprowadzane modele Setry to turystyczne: S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL. Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych autobusów w Polsce nie zajmowała miejsca na podium. Od początku roku włoski producent odnotował 37 rejestracji (- 5 szt./-11,9%), co zapewniło mu udział 7,6% (-1,7 pkt. proc.). Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (18 szt.), turystycznej (10 szt.) i międzymiastowej (9 szt.). W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić trzy autobusowe marki – MAN, VDL i Renault.

Autobusy nowe

W lutym 2017 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali 126 nowych autobusów – wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 16 szt. wyższy niż rok wcześniej (+14,5%), kiedy sprzedano 110 pojazdów. Od początku roku w Polsce zarejestrowanych zostało 231 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 44 szt. mniej niż przed rokiem (-16,0%).

Najważniejszym motorem napędowym rynku po dwóch miesiącach jest kategoria MINI. Od początku roku zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (142 szt.), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 110 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy. Drugą pozycję zajmuje Ford (26 szt.), dzięki dobrej sprzedaży Transita. Kolejną pozycję ma Setra (9 szt.), która przede wszystkim sprzedaje w naszym kraju autobusy turystyczne, a czwartą - Solaris (8 szt.), który oferuje pojazdy miejskie.