Data publikacji: 2017-09-14

Rynek autobusów w lipcu

Jak podają Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firma JMK, lipiec to kolejny miesiąc spadku na rynku używanych i nowych autobusów w Polsce. To typowe dla wakacyjnych miesięcy - uspokajają rynkowi analitycy.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów ma wręcz niewyczerpany potencjał – od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 używanych autobusów, a w 2016 r. – 3575 szt. Ile ich będzie w 2017?

W lipcu odnotowano 209 rejestracji sprowadzanych autobusów. W porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. jest to poziom o 10 szt. niższy (-4,5%).

W ciągu 7 miesięcy tego roku zarejestrowano w naszym kraju 1828 szt. używanych autobusów, czyli o 151 szt. mniej niż przed rokiem (-7,6%). Najważniejszym motorem napędowym wtórnego rynku w tym roku jest kategoria turystyczna.

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41%), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (33%), trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (8%).

Analiza pierwszych rejestracji sprowadzanych pojazdów od początku roku według segmentów:

- autobusy turystyczne - to najważniejszy segment dla autobusów używanych, gdzie rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku 2017 r. zarejestrowano 639 pojazdów, czyli o 50 szt. więcej niż przed rokiem (+8,5%),

- autobusy międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynku wtórnego w Polsce, od początku roku sprowadzono 527 autobusów, czyli o 59 szt. (-10,1%) mniej niż przed rokiem,

- autobusy MINI – od początku roku sprowadzono 388 szt., czyli o 147 szt. (-27,5%) mniej niż przed rokiem,

- autobusy miejskie – od początku roku sprowadzono 197 szt. (+23 szt. / +13,2%).

Liderem rynku jest nadal Mercedes-Benz z liczbą 531 szt. (-106 szt. / -16,6%). Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 196 szt., w której marka ma 50,5% udziału. To efekt popytu na modele Sprinter i Vario. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault zajmują odpowiednio: 18,6%, 12,1% i 7,0% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 28,8% (152 szt.), w którym popularnością cieszą się modele O407, O408, Conecto czy Integro,

- turystycznym z udziałem 17,1% (109 szt.) z modelami Tourismo i Tourino,

- miejskim z udziałem 27,9% (55 szt.), w którym największym powodzeniem cieszą się modele O405 czy nowsze Citaro.

Drugą pozycję zajęła Setra z liczbą 213 rejestracji, o 19 szt. więcej niż przed rokiem (+9,8%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,7%. Setra zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdów międzymiastowych (86 szt.) i turystycznych (102 szt.). Najczęściej sprowadzane konstrukcje Setry to turystyczne: S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL. Na trzecim miejscu jest Iveco z liczbą 157 rejestracji (+8 szt. / +5,4%), dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (72 szt.), turystycznej (39 szt.) i międzymiastowej (43 szt.).

Liderów gonią dwie marki – MAN 145 szt. (-5 szt. / -3,3%) i VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z  wynikiem 123 pojazdy (-6 szt. / -4,7%), z czego aż 92 szt. zarejestrowane zostały jako autobusy turystyczne.

Autobusy nowe

W lipcu 2017 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali 216 nowych autobusów. To wynik o 45 szt. niższy niż rok wcześniej (+17,2%), kiedy sprzedano 261 pojazdów. Po siedmiu miesiącach w Polsce zarejestrowanych zostało łącznie 1372 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 169 szt. więcej niż przed rokiem (+14,0%). Najważniejszym motorem napędowym rynku jest kategoria MINI, gdzie zostało zarejestrowanych 640 szt. (+185 szt. /+40,7%). Kolejnym segmentem, który ciągnie sprzedaż, są autobusy turystyczne z wynikiem aż 348 rejestracji (+35 szt. / +11,2%). Swoją strategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, gdzie skumulowany wynik wynosi 343 egzemplarze (-62 szt. / -15,3%).

Od początku roku liderem rynku jest Mercedes-Benz (660 szt.), który swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 469 pojazdów. Drugie miejsce zajmuje Solaris, który sprzedał w Polsce 255 miejskich autobusów i trzy międzymiastowe. O sile segmentu minibusów w Polsce świadczy trzecia, wysoka pozycja marki Ford (113 szt.), dzięki modelowi Transit.