Data publikacji: 2017-04-13

Mercedes-Benz Actros z systemem ABA 4

Podczas zeszłorocznych targów IAA w Hanowerze Mercedes-Benz Trucks pokazał nowe systemy bezpieczeństwa - Active Brake Assist 4 (ABA 4) z funkcją rozpoznawania pieszych oraz asystenta martwego pola. Pierwsze egzemplarze Actrosów z nowymi systemami są już dostarczane do klientów.

System ABA 4 nie tylko automatycznie hamuje przed pojazdami poprzedzającymi i nieruchomymi przeszkodami, ale także ostrzega dźwiękowo i wizualnie przed pieszymi przekraczającymi jezdnię przed samochodem i w razie potrzeby uruchamia częściowe hamowanie. Pozwala to kierowcy zareagować przez pełne hamowanie lub manewr skrętu. Nowy, wspomagany radarowo asystent martwego pola potrafi ponadto ostrzec kierowcę – dźwiękowo i wizualnie – przed stojącymi lub ruchomymi przeszkodami po prawej stronie samochodu. Wzięto tutaj pod uwagę krytyczne scenariusze z analizy wypadków i przygotowano system specjalnie na sytuacje skręcania z udziałem pieszych i rowerzystów oraz zmianę pasa ruchu na prawy.

Mercedes-Benz to obecnie jedyny na świecie producent oferujący swoje ciężkie samochody ciężarowe (Actros i Antos) ze wspomaganym radarowo asystentem martwego pola oraz systemem ABA 4 z funkcją rozpoznawania pieszych. Te dwa systemy bezpieczeństwa czynnego chronią przed dwiema najczęstszymi przyczynami wypadków w drogowym transporcie towarów.

Wśród pierwszych klientów posiadających ciągnik siodłowy Actros z systemem ABA 4 z funkcją rozpoznawania pieszych jest niemiecka firma SiloNet. Wybrała ona wersję pojazdu wyposażoną ponadto w systemy: utrzymywania pojazdu na zadanym pasie ruchu, automatycznego utrzymywania odległości, wspomagania koncentracji i martwego pola.

Konstrukcja nowoczesnych ciężarówek zmierza w kierunku dodawania coraz nowszych tzw. asystentów kierowcy. Komplikuje to instalację przesyłania informacji (szyny CAN) i utrudnia diagnozowanie pojazdu.