Data publikacji: 2017-04-13

Gazodiesel na targach Gas Show

Tegoroczne targi Gas Show zdominowały instalacje gazu do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Nie zabrakło jednak również nowości w systemach zasilania gazem silnika Diesla.

Od kilku lat zwolennicy gazu propagują instalacje do zasilania silników Diesla. Podczas tegorocznej wystawy można je było obejrzeć u takich producentów, jak Elpigaz czy AC.

Gaz w fazie lotnej jest wtryskiwany do kolektora dolotowego silnika i wraz z powietrzem kierowany do cylindrów. Silnik spala więc olej napędowy i gaz, ale kluczową kwestią jest ilość spalanego gazu. Jeśli będzie go za dużo, w silniku wystąpi szkodliwe spalanie stukowe. Ilość gazu zależy m.in. od obciążenia silnika i obrotów, a maksymalnie wynosi 20-30%. Na takie też oszczędności może liczyć posiadacz pojazdu.

Instalacja składa się ze zbiornika gazu, reduktora, wtryskiwaczy, filtrów gazu, sterownika i czujników. W porównaniu ze starszymi rozwiązaniami w nowych instalacjach stosuje się kilka czujników umożliwiających wykrycie spalania stukowego. Są to: czujnik spalania stukowego, czujnik temperatury spalin i sonda lambda. Jeśli zostanie wykryte spalanie stukowe, dawka gazu zostaje zmniejszona lub nawet zredukowana do zera.

Instalacja jest prosta w montażu, jednak najważniejsza jest kalibracja systemu na odpowiedniej hamowni. Brak kalibracji czyni całe przedsięwzięcie mało opłacalnym.

Z zebranych informacji wynika, że niewiele firm decyduje się na zamontowanie instalacji gazowych w ciężarówkach ze względu na niewystarczające oszczędności w stosunku do nakładów. Typowa instalacja kosztuje 10- 12 tys. zł, a cena zależy również od wielkości zbiorników, które są dość drogie. Jak mówią producenci, przy rocznym przebiegu 100 tys. km można zaoszczędzić ok. 15 tys. zł (samochód MAN TGL z instalacją STAG Diesel). Na takie instalacje decydują się firmy posiadające flotę pojazdów dystrybucyjnych, gdyż gazodiesel ma niższą emisję toksycznych związków zawartych w spalinach. Dla warsztatów montaż instalacji gazowych do ciężarówek może być mało opłacalny ze względu na brak klientów i konieczność wynajęcia profesjonalnej hamowni. Większym zainteresowaniem zamontowania instalacji gazowej wykazują posiadacze wózków widłowych i rolnicy, którzy w ten sposób chcą obniżyć koszty użytkowania ciągników.