Data publikacji: 2017-09-06

Części zamienne z drukarki 3D

Druk 3D części zamiennych z tworzywa sztucznego staje się coraz popularniejszy, gdyż dzięki tej technologii można znacznie ograniczyć koszty małoseryjnej produkcji. Nowością jest wykonywanie w tej technologii elementów z metalu.

Mercedes-Benz jest jednym z pierwszych producentów, którzy produkują metalowe części zamienne za pomocą druku 3D. Pierwszą częścią zamienną, jaką wykonano, jest osłona termostatu do samochodów ciężarowych i Unimoga ze starszych typoszeregów. Osłona przeszła wszystkie etapy procesu kontroli jakości.

W przeciwieństwie do metody selektywnego spiekania laserowego (SLS) stosowanej w przypadku elementów z tworzywa sztucznego, w druku 3D elementów metalowych stosuje się metodę selektywnego stapiania laserowego (SLM). Do produkcji osłony termostatu wykorzystano sproszkowany surowiec aluminiowo-krzemowy, który jest nakładany pojedynczymi warstwami i stapiany z użyciem laserów. Po wykonaniu jednej warstwy nakłada się następną warstwę proszku i proces stapiania rozpoczyna się od nowa. Proces ten powtarza się aż do wykonania 3-wymiarowego elementu aluminiowego o wysokiej wytrzymałości, przeznaczonego także do pracy w wysokich temperaturach. Elementy wykonane metodą 3D nie wymagają kosztownych prac konstrukcyjnych ani zakupu specjalistycznych narzędzi. Możliwe przykłady zastosowań to części metalowe stosowane w osprzęcie silnika, a także w samym silniku, w agregatach chłodniczych, przekładniach, osiach czy podwoziach. Ekonomiczna produkcja niewielkich ilości drukowanych przestrzennie części metalowych możliwa jest szczególnie w przypadku sporadycznie zamawianych części zamiennych, części specjalnych oraz niewielkich serii, w tym przeznaczonych do nieprodukowanych modeli pojazdów.