Data publikacji: 2017-09-14

Budowlane Scanie – nowa generacja

Scania przeżywa dobry okres swojej historii. Po sukcesie nowej generacji pojazdów dalekobieżnych producent przedstawił nowe pojazdy budowlane.

Model XT ma od nowa zaprojektowaną ramę, zawieszenie i osie. Nowe kabiny dzienne i sypialne R, G i P są dostępne w kilku wariantach wysokości dachu. Nowością jest elektryczny hamulec postojowy.

Do napędu przewidziano bogatą gamę zmodernizowanych silników, które są znane m.in. z pojazdów długodystansowych. Silnik 9-litrowy może mieć moc maksymalną: 280, 320 lub 360 KM, silnik 13-litrowy: 370, 410, 450 lub 500 KM, a 16-litrowy: 520, 580, 650 lub 730 KM. Oferowane są 8- lub 12-biegowe skrzynie przekładniowe. Można je wyposażyć w pełni zintegrowany układ automatycznej zmiany biegów Scania Opticruise (z pedałem sprzęgła) oraz hydrauliczny retarder. W przekładniach 8-biegowych dostępny jest dwubiegowy reduktor, a w 12-biegowych reduktor planetarny i półbiegi. Przekładnie tylnej osi występują z pojedynczą redukcją i są w stanie obsłużyć całkowite masy pojazdu i zestawu do 78 ton przy zakresie przełożeń od 2,35 do 5,57. Pojedyncza oś napędowa ze zwolnicami w piastach kół jest oferowana do zastosowań, w których istotne są: zdolność ruszania pod górę i duży prześwit. Takie osie są wstanie poradzić sobie z dopuszczalną masą całkowitą pojazdu i zestawu do 80 ton przy przełożeniach od 3,80 do 7,18. Nabywcy mają do wyboru wiele różnych konfiguracje osi i wysokości podwozia.

Pojazdy marki Scania cieszą się na polskim rynku coraz większą popularnością i można się spodziewać, że za kilka lat samochody budowane nowej generacji trafią do niezależnych warsztatów.