Data publikacji: 2017-09-29

Triumfowała wiedza i doświadczenie

Tytuł Master Mechanika 2017 zdobyli Mariusz Szewczyk i Krzysztof Romańczyk, którzy w drodze o zwycięstwo w tegorocznej edycji programu organizowanego przez Inter Cars pokonali ponad 2 tys. konkurentów. Wielki finał konkursu miał miejsce podczas 16. Targów części zamiennych, narzędzi i wyposażenia warsztatów.

- Program Master Mechanik to dla pracowników warsztatów możliwość sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności. W tegorocznej edycji wzięło udział ponad 2 tys. osób – mówi Radosław Sujka, Menadżer ds. Szkoleń Inter Cars.

W finale programu Master Mechanik, który odbył się podczas 16. Targów Inter Cars na błoniach PGE Narodowego, uczestniczyło 10 mechaników z warsztatów osobowych oraz 10 pracowników serwisów, zajmujących się naprawą pojazdów ciężarowych. To najlepsi z najlepszych, którzy w pierwszym etapie konkursu, realizowanym w formie rywalizacji online, pokonali 2 tys. konkurentów. 23 września przejechali setki kilometrów, by wziąć udział w walce o zwycięstwo i prestiżowy tytuł Master Mechanika.

- Każdy z uczestników miał do wykonania po 5 zadań. W pierwszej kolejności musieli oni odpowiedzieć na zestaw pytań testowych wielokrotnego wyboru, przygotowany przez Dział Szkoleń Inter Cars. Następnie, pięciu najlepszych zawodników z każdej kategorii zakwalifikowało się do dalszego etapu zmagań, w ramach którego musieli zmierzyć się z zadaniami praktycznymi, przygotowanymi na stoiskach dostawców – partnerów programu – relacjonuje Marek Sosnowski, Koordynator Projektów Szkoleniowych Inter Cars.

Zarówno Dział Szkoleń Inter Cars, jak i partnerzy - Bosch, Elring, Schaeffler, Febi Bilstein, Motoremo, Bosal, Mahle, Q-Service Truck – ZF Services Partner oraz Knorr-Bremse - stanęli na wysokości zadania, przygotowując konkurencje na najwyższym poziomie. Przeprowadzili oni zadania dotyczące najnowszej wiedzy z zakresu mechaniki, nowatorskich rozwiązań, często stanowiących o efektach pracy zespołów producenckich. Udział partnerów był gwarancją wysokiej jakości i jednocześnie szansą na promocję najnowszej wiedzy o procedurach napraw, diagnostyki i produktach związanych z naprawami.


Trudność realizacji zadań finałowych była tym większa, że finaliści programu rozwiązywali je na oczach tłumnie zgromadzonych gości targowych. Zwyciężyła jednak nie trema, ale wiedza, umiejętności i doświadczenie.

- Wszyscy uczestnicy wykazali się bardzo wysoką wiedzą teoretyczną , jak i umiejętnościami praktycznymi. Potwierdzają to opinie naszych partnerów. Widać było, że do finału zakwalifikowali się najlepsi mechanicy w Polsce – dodaje M. Sosnowski.

Elita polskich mechaników

Ostatecznie w kategorii osobowej najlepszy okazał się Mariusz Szewczyk z Moto Service Worwa w Nowym Targu. Drugie miejsce zajął Paweł Smoliński z SP Service, a trzecie – Łukasz Bogus z Auto-Bogus.

- Nie było łatwo i do końca nie było pewne, kto wygra, bo naprawdę znalazła się tu elita mechaników. Test teoretyczny był trudny, więc tym bardziej cieszę się, że udało mi się zakwalifikować do ścisłego finału. Jeśli chodzi o zadania praktyczne, to raczej spotkaliśmy się z wszystkim, z czym mamy też do czynienia w codziennej pracy – komentuje Mariusz Szewczyk, Master Mechanik w kategorii osobowej.

- Dzisiejsza wygrana to efekt wieloletniej, ciężkiej pracy Mariusza. Cieszę się, że zajął pierwsze miejsce w konkursie, w którym startowało 2 tys. mechaników – zaznacza Łukasz Worwa, współwłaściciel Moto Service Worwa.

W kategorii ciężarowej zwycięstwo wywalczył Krzysztof Romańczyk z Truck Partner Sp. z o.o. To niepodważalny triumfator programu Master Mechanik, który zwyciężył w nim już po raz trzeci.

- Poziom programu jest coraz wyższy. Podczas finału najtrudniejszy był dla mnie test w części teoretycznej – trudne pytania m.in. z pneumatyki i EBS-ów. W części  praktycznej wyzwaniem okazało się zadanie przygotowane przez Knorr-Bremse – mówi Krzysztof Romańczyk, Master Mechanik w kategorii ciężarowej.

- Cała firma i zarząd jest dumny z osiągnięć Krzysztofa. Jest to pracownik, który w zasadzie zaczynał u nas, jeśli chodzi o naprawy pojazdów ciężarowych. Pracuje już prawie 20 lat, a teraz, zasłużenie, jest szefem serwisu. Codzienna praktyka i regularne szkolenia procentują tym, że osiąga tak wysokie wyniki – podkreśla Aleksander Borek, dyrektor serwisu Truck Partner.

Na drugim miejscu uplasował się Marcin Filipczyk z serwisu Mechmar, a na trzecim Dawid Ziętek, reprezentujący Warsztat Samochodowy Andrzej Kapuśniak.

Atrakcyjne nagrody

Dla laureatów konkursu Master Mechanik Inter Cars oraz partnerzy programu przygotowali atrakcyjne nagrody. Trafiły one zarówno do trzech najlepszych uczestników z każdej kategorii, jak i do warsztatów, które reprezentowali. Mechanicy otrzymali karty Sodexo o wartości odpowiednio 6 tys. zł, 3 tys. zł i 1,5 tys. zł. Serwisom, w których pracują finaliści kategorii osobowej, przyznano:

  • za zajęcie I miejsca – bon zakupowy do wykorzystania na zakupy towarów z oferty Inter Cars na kwotę 12 tys. zł oraz mobilny tester zawieszenia ufundowany przez producenta, firmę Febi Bilstein,
  • za zajęcie II miejsca – bon zakupowy na kwotę 6 tys. zł oraz tester akumulatorowy Bosch BAT 131 i profesjonalną ładowarkę akumulatorów firmy Bosch, ufundowane przez głównego sponsora firmę Bosch,
  • za zajęcie III miejsca – bon zakupowy na kwotę 3 tys. zł i przemysłowy odkurzacz ufundowany przez Bosch.
Z kolei warsztaty, w których pracuje trzech najlepszych mechaników z części ciężarowej, otrzymały:

  • za zajęcie I miejsca – bon zakupowy do wykorzystania na zakupy towarów z oferty Inter Cars na kwotę 12 tys. zł oraz zaproszenie dla dwóch osób do udziału w kompletnym programie szkoleń Knorr-Bremse, ufundowane przez firmę Knorr-Bremse,
  • za zajęcie II miejsca – bon zakupowy na kwotę 6 tys. zł oraz innowacyjne urządzenie firmy Febi do demontażu kół, ufundowane przez producenta - firmę Febi Bilstein,
  • za zajęcie III miejsca – bon zakupowy na kwotę 3 tys. zł, a także jednoosobowe zaproszenie na szkolenie „Elektroniczne układy hamulcowe przyczep/naczep (TEBS)” i „Elektroniczne układy zawieszenia przyczep/naczep (Knorr-Bremse iLvl)” ufundowane przez Knorr- Bremse oraz myjkę wysokociśnieniową firmy Bosch, ufundowaną przez firmę Bosch.
Korzyści dla mechaników i dla warsztatów

Choć stale rosnąca liczba uczestników programu Master Mechanik to najlepszy dowód na to, że do udziału w nim właściwie nie trzeba specjalnie namawiać, to do ewentualnych nieprzekonanych – oprócz nagród, powinny przemówić liczne korzyści, jakie czekają nie tylko na pracowników warsztatów, ale i na ich pracodawców.

- Trzeba się szkolić i uzupełniać wiedzę. Technika idzie do przodu, więc musimy być cały czas na bieżąco. Oprócz udziału w programie Master Mechanik, regularnie uczestniczę w szkoleniach Inter Cars i producentów. To bardzo pomaga – przekazuje K. Romańczyk.

- W tym roku w programie wzięło udział trzech naszych pracowników. Młodsi stażem koledzy dzielnie walczyli, ale nie zakwalifikowali się do finału. Myślę jednak, że skorzystamy na tym i tak, ponieważ na podstawie ich wyników uda się dopasować dla nich odpowiednie szkolenia. Jako warsztat doceniamy tę funkcję Master Mechanika, jaką jest audyt wiedzy pracowników – zauważa A. Borek, dyrektor serwisu Truck Partner.

- Udział pracowników w takich programach, jak Master Mechanik, jest bardzo ważny. Każda taka okazja podnosi prestiż warsztatu. Staramy się, by nasi pracownicy brali udział w takich konkursach, ale również w szkoleniach, by ciągle się rozwijać. Ten zawód wymaga ciągłego doskonalenia – podkreśla Ł. Worwa, współwłaściciel Moto Service Worwa.
Co ważne, mimo że finał programu Master Mechanik już za nami, platforma mastermechanik pozostaje nadal aktywna i stanowi miejsce oceny kompetencji mechaników, diagnozy potrzeb szkoleniowych warsztatów i pozyskiwania wiedzy online.

- Przy okazji 16. Targów Inter Cars i licznych spotkań międzynarodowych podjęliśmy decyzję o udostepnieniu platformy – testów i wiedzy merytorycznej - wszystkim mechanikom w Europie. Jej zawartość zostanie przetłumaczona, a materiały uzyskane od partnerów programu uzupełnione o wersje angielskojęzyczne. Dzięki temu program Master Mechanik stanie się projektem międzynarodowym - mówi Radosław Sujka, Menadżer ds. Szkoleń Inter Cars.