Data publikacji: 2018-01-10

Sterowane hybrydy z Wrocławia

Volvo Buses jest jedynym producentem autobusów, który zrezygnował z produkcji pojazdów o napędzie wyłącznie silnikiem spalinowym. Autobusy z napędem hybrydowym, Volvo produkuje w swojej największej europejskiej fabryce autobusów we Wrocławiu.

Volvo dostarczyło dotychczas operatorom komunikacji miejskiej ponad 3,6 tys. zelektryfikowanych autobusów. Część z nich to pojazdy o napędzie hybrydowym, produkowane we wrocławskiej fabryce.
Istnieje wiele rozwiązań autobusowego napędu hybrydowego. Volvo stosuje rozwiązanie, w którym autobus może przejechać w trybie elektrycznym ok. 70% trasy (w zależności od warunków ruchu), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut. Pełne ładowane akumulatorów odbywa się nocą w zajezdni przy pomocy funkcji plug-in. Volvo podaje, że autobus jadąc na napędzie elektrycznym emituje w ruchu zaledwie 65 dB. To poziom hałasu zwykłej rozmowy.

Ciekawą funkcją napędu hybrydowego Volvo jest możliwość zaprogramowania momentu, od którego autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych, np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast. Oczywiście, to samo można osiągnąć w przypadku autobusów wyłącznie elektrycznych. Są one jednak o 20-30 proc. droższe od napędu hybrydowego, a wymagają takiej samej infrastruktury do ładowania baterii jak w przypadku hybryd.